رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد روز چهارشنبه در حاشیه عملیات کشت بذر گیاهی در مراتع این شهرستان افزود: عملیات کاشت بذر گیاهی (کپه‌کاری) در ۱۵۰ هکتار از مراتع روستاهای «برایمه» و «دهبکر» از توابع بخش خلیفان توسط بهره‌برداران، روستاییان و دامداران این شهرستان انجام شد.

مجید پاتو با بیان اینکه برای اجرای این طرح بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: بذر گیاهان استفاده شده از انواع مختلف شامل «جاشیر»، «چیودان» و «درمنه» بوده که همزمان با شروع فصل بارش رویش پیدا می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد: امسال ۵۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان نیز با هدف جلوگیری از ورود دام و حفظ پوشش گیاهی قرق شده است.

وی اظهار داشت: این عملیات در قالب طرح‌های آبخیزداری و با هدف غنی‌سازی مراتع، توسعه و بهبود وضعیت مراتع، حفظ و افزایش پوشش گیاهی و پیشگیری از وقوع سیل انجام می‌شود.

«کپه‌کاری» یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی موردنظر با دست درون چاله‌های حفرشده قرار می‌گیرد و با خاک پوشانده می‌شود و بعد از انجام عملیات، منطقه کپه‌کاری شده به مدت ۲ سال قرق می‌شود.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از یک‌هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران »؛ ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

روستاهای «برایمه» و «دهکبر» در مجموع دارای چهار هکتار مرتع و جمعیت دامی پنج هزار راس دام سبک و سنگین هستند.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.