ابراهیم بهجت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین دوره جشنواره «خوشه‌چین» طی سال جاری در مناطق پنج‌گانه کشور در حال برگزاری است و شهر ارومیه در قالب رقابت‌های منطقه سه کشور، میزبانی تیم‌هایی از استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، آذربایجان غربی و گیلان خواهد بود.

وی ادامه داد: جام «خوشه‌چین» در ۲ بخش دختران و پسران کمتر از ۱۸ سال در رشته‌های چوب‌کشی، طناب‌کشی، فوتبال پنج‌نفره، والیبال سه‌نفره، هفت‌سنگ مهارتی و دو و میدانی در سه سالن ۶ هزار نفری غدیر، شهید رجایی و خانه جوان ارومیه برگزار می‌شود.

دبیر هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی آذربایجان‌غربی گفت: مسابقات از صبح روز پنج‌شنبه جاری آغاز می‌شود و مراسم افتتاحیه نیز  از ساعت ۱۶ همان روز با حضور تیم‌های شرکت کننده و عموم مردم با برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح و موسیقی و آیین‌های سنتی در سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه بر پا خواهد شد.

«بهجت» افزود: این جشنواره با هدف توسعه ورزش همگانی و ثبت توانمندی‌های ورزشی در جوامع روستایی و عشایری برگزار می‌شود و نفرات و تیم‌های برتر مناطق پنج‌گانه به المپیاد جام «خوشه‌چین» کشور راه می‌یابند.

پیشتر بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی این جشنواره قرار بود از روز ۲۹ مردادماه در ارومیه آغاز شود که به دلیل آماده نبودن تیم‌های کردستان و گیلان لغو و به آبان ماه جاری موکول شد.

بیش از ۱۵۰ نوع بازی سنتی در ایران وجود دارد که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آن‌ها بیگانه است. 
بازی‌های محلی در ۲ گروه در فضاهای باز و بسته انجام می‌شود و این امکان را برای افراد مهیا می‌کند که علاقمندان در هر مکان و شرایطی‌ بتوانند از اوقات خود به بهترین نحوممکن استفاده کنند. 
قالادا قالدی، کشتی آشیرما، خروس خروس، جورابین، کلاه‌پران، قییش قییش، لی‌لی یا چولنگ، قاچ‌توت، خوزین، مش‌داش یا بئش‌داش، تولاما، جولاتوتما، درمانچی‌بابا (توفارقان) و پیشک قاشدی جزو بازی‌های بومی و محلی آذربایجان‌غربی است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.