باقر بهرامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۵۰ ماموریت اورژانسی برای کمک به افراد حادثه دیده از مسمومیت با منوکسید کربن انجام شده که طی آن ۱۴۲ نفر به بیمارستان منتقل و همه آنها از مراکز درمانی مرخص شده اند.

وی اضافه کرد: می توان با انجام اقدامات ساده و پیشگیرانه، مانع از وقوع حوادث تأسف بار به علت مسمومیت ناشی از انتشار این گاز سمی در خانواده ها باشیم.

وی بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و بررسی فنی وسایل گرمایشی و مسیر دودکش از اقدام‌هایی است که باید در فصل زمستان توسط مشترکان گاز شهری برای جلوگیری از گازگرفتگی انجام شود.

وی ادامه داد: به طور معمول ساکنان منازلی که از شیشه‌های دوجداره استفاده می‌کنند یا هیچ روزنه‌ای برای تبادل هوا با محیط بیرون از خانه ندارند، در معرض خطر بیشتر این مسمومیت هستند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش قدرت دید، خواب آلودگی شدید و کسل شدن از جمله علائم اولیه مسمومیت با گاز خطرناک‌ منوکسیدکربن محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: مردم بلافاصله پس از مشاهده این علائم باید با اورژانس ۱۱۵ تماس و با خارج کردن مصدوم از فضای آلوده و قرار دادن وی در فضای باز از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.

بهرامی گفت: اطرافیان فرد حادثه دیده باید سعی کنند از به خواب رفتن بیمار جلوگیری کرده و اگر وی دچار کاهش هوشیاری شده است، بیمار را پس ازخارج کردن از محیط بسته به یک محیط باز، به یک سمت خوابانده تا در صورت استفراغ، منجر به خفگی وی نشود.

وی ادامه داد: هر وسیله سوختنی، تولید گاز منوکسیدکربن می‌کند که باید دارای دودکش مناسب برای خروج این گاز سمی به فضای بیرون باشد.

وی با بیان اینکه وجود دریچه ای برای ورود و خروج هوا در محل زندگی یا کسب و کار در کاهش مسمومیت ناشی از این گاز موثر است، اظهار کرد: نگرش اشتباه قرار دادن لوله‌ بخاری در تشت آب برای جذب منوکسیدکربن باید در جامعه حذف شود زیرا بسیاری از مشکلات با استفاده از این روش ایجاد می شود.

وی گفت: هنگام وصل لوله بخاری از جا گرفتن لوله‌ها در یکدیگر و چفت و بست‌شدن لوله‌ها در داخل هم مطمئن شده و محل نصب بخاری را محکم و ثابت کنید تا دراثر وارد شدن ضربه به آن جا به جا نشود.

وی افزود: خروجی بخاری را در روی پشت بام و یا بالکن بررسی کنید و از باز بودن دریچه خروج گاز در روی پشت بام مطمئن شوید.

وی ادامه داد: منوکسیدکربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می‌شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: میل ترکیبی منوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان منوکسیدکربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن از جمله مغز را کاهش می دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می شود و قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود.

هموگلوبین که بخشی از سلول‌های قرمز خون و حامل اکسیژن به بافت های بدن است با مونوکسید کربن (CO) بسیار سریع تر از اکسیژن ممزوج شده و بنابراین هیچ مکانی برای حمل اکسیژن توسط هموگلوبین باقی نمی‌ماند.

مونـوکسیـد کربـن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیرقابل دیدن است، اغلب آن را قاتل خاموش می نامند.

استنشاق هوای آلوده به گاز مونوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود.

در محیطهای بسته نظیر خانه، دفتر کار، کلاس درس، خودرو کاروان و قایق تفریحی، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.