سعید خدایی روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال به دلیل شرایط جوی بیش از ۳۵ درصد باغ‌های سیب این شهرستان دچار سرمازدگی شد که همین امر کاهش تولید این محصول را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۶۸ هکتار باغ سیب در شاهین‌دژ وجود دارد که امسال به طور میانگین ۱۳ تُن محصول از هر هکتار آن برداشت شده است.

وی اظهار داشت: از این مقدار هشت هزار تن سیب درجه یک، هشت هزار تن درجه ۲، افزون بر ۹ هزار تن سیب درجه ۳ و مابقی سیب زیردرختی است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ اضافه کرد: سیب تولیدی در این شهرستان در ۲ نوع «رد» و «گلدن» است که بخش بیشتر آن روانه بازار مصرف می‌شود و به صورت تازه‌خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی نیز به سردخانه انتقال پیدا می‌کند.

«خدایی»، همچنین با اشاره به اینکه بیشتر باغداران سیب را به صورت سنتی و با کمترین استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌کنند، افزود: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی توسعه و کشت باغ‌های سیب متراکم و پاکوتاه را در بین باغداران منطقه در دستور کار خود قرار داده که این کار موجب افزایش محصول و بهره‌وری بیشتر باغ‌های سیب خواهد شد.

از مجموع ۱۱۲ هزار هکتار باغ‌های آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته و امسال باغداران استان به طور میانگین توانستند از هر هکتار ۱۹ تُن محصول برداشت کنند که با این آمار، ظرفیتی مطلوب برای تولید و صادرات در این بخش وجود دارد.

شاهین‌دژ در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی هم به صورت دیم کشت می‌شود.

این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.