حسن محمدزاده روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر آن در شهرستان چالدران ۱۰ سد آبخیزداری در دست اجرا بوده و برای احداث همه آنها ۷۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت توپوگرافی و نامناسب بودن پوشش گیاهی در کنار نبود تعادل دام و مرتع، رانش زمین و وجود خطر سیل، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این منطقه بسیار ضروری بود که با اهتمام دولت تدبیر و امید، این امر میسر شد.

وی بیان کرد: حفظ مراتع و بهبود وضعیت ذخایر آبی در کنار توسعه پوشش گیاهی از جمله نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه به شمار می‌رود.

فرماندار چالدران با بیان اینکه سدهای آبخیزداری با هدف کاهش خسارت‌های ناشی از سیل به روستاییان و جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: این سدها از نوع ملاتی و گابیونی است و اهالی ۲۵ روستا از مزیت‌های آن بهره‌مند شده‌اند.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب‌نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.