جلال غفارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جذب نامناسب مواد مغذّی نان و سوء تغذیه از جمله مهمترین مشکلات در صورت استفاده از سبوس ثانویه است که می‌تواند در برخی موارد جبران ناپذیر باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، برخی نانوایان از سبوس‌های دامی غیر مجاز در نان استفاده می‌کنند و مردم نیز به دلیل نداشتن آگاهی کافی اینگونه نان‌ها را استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به یک باور نادرست شهروندان در خصوص مصرف نکردن نان‌های سبوس‌دار تیره رنگ بیان کرد: هرقدر نان تیره‌تر باشد، مغذی‌تر بوده و این نشانه سبوس‌دار بودن آن است که البته این سبوس باید از خود آرد با درصد سبوس‌گیری کمتر تامین شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: نان، قوت قالب شهروندان است که با توجه به این امر، باید در ارتقای کیفیت آن اهتمام ویژه شود و در این راستا به همت معاونت غذا و داروی استان با انجام کنترل های ادواری کارخانه‌های آرد و نان، طرح ارتقای کیفیت نان در استان اجرا می شود.

غفارزاده گفت: کیفیت گندم مصرفی/ میزان سبوس‌گیری آرد/، میزان ماندگاری و استراحت آرد و گندم در کاهش مصرف نمک و پخت نان با کیفیت اثر ویژه ای دارد که امیدواریم این مهم در بازرسی نهادهای دیگر و با همراهی نانوایان اجرایی شده و مشکلات نان در استان به حداقل برسد.

در حال حاضر، آمار دقیقی از واحدهای نانوایی در آذربایجان‌غربی وجود ندارد.

نان مورد نیاز شهروندان آذربایجان‌غربی از طریق نانوایی‌های لواش، سنگک، بربری و نان روغنی تامین می‌شود.

روزانه میلیون‌ها قرص نان در آذربایجان‌غربی پخته و توزیع می‌شود.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.