سعید خدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، ذخیره گندم توسط برخی کشاورزان و ارسال محموله‌ گندم به سایر شهرهای اطراف از عمده دلایل کاهش خرید تضمینی گندم در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه امسال ۶۰ هزار تن گندم در سطح شهرستان تولید شده است،  ادامه داد: سال گذشته نیز ۴۲ هزار تن گندم توسط سه مرکز خرید از کشاورزان شاهین‌دژی خریداری شده بود.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۳۳ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته بود که چهار هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت آبی و مابقی به صورت دیم بود.

وی با بیان اینکه مدت زمان پرداخت وجه گندم‌کاران، حداکثر ۱۰ روز پس از معرفی به بانک بوده، اضافه کرد: کل مطالبات کشاورزان بابت تحویل گندم در این شهرستان توسط بانک کشاورزی به حساب گندمکاران واریز شده است.  

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ تاکید کرد: به علت مبارزه به موقع با آفت سن و بارش‌های پاییزی و بهاره مناسب، کیفیت و وضعیت مزارع گندم این شهرستان مطلوب بوده و میزان گندم تولید شده در سطح مزارع این شهرستان ۲۰ درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش داشته است.

سال گذشته ۵۵ هزار تن گندم در ۳۳ هزار هکتار از مزارع شاهین‌دژ تولید شده‌بود.

هر ساله بخشی از گندم توسط کشاورزان برای خودمصرفی و بذر نگهداری می‌شود اما این میزان بیش از نیاز کشاورزان است براین اساس به نظر می‌رسد بخشی از گندم توسط دلالان و کشاورزان خریداری و انبار شده باشد.

شاهین دژ دارای ۸۸ هزار هکتار از اراضی زراعی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی کشت می‌شود.
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی سال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد، اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و سه میلیون تن گندم در انبارها باقی بماند.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.