امید یوسفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محیط زیست از علاقه‌مندان و افراد بومی که تمایل به مشارکت در طرح سرشماری پستانداران در زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی که از ۱۷ مهر شروع و تا ۲۵ آذر ماه تداوم دارد، دعوت به عمل می‌آورد تا به همراه ۱۰ تیم تخصصی محیط زیست در این طرح مشارکت داشته باشند.

وی افزود: در این طرح کارشناسان بخش محیط طبیعی و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره کل به همراه علاقه‌مندان به مشارکت در این طرح در قالب تیم‌های چند نفره و با استفاده از دوربین چشمی، دوربین عکاسی و تلسکوپ اقدام به سرشماری پستانداران می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این طرح جمعیت پستانداران در زیستگاه‌های استان از جمله در شهرستان‌های بوکان، سردشت، پیرانشهر، ارومیه، خوی، ماکو، پلدشت و پارک ملی دریاچه ارومیه سرشماری می‌شود. 

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در این طرح در زیستگاه‌های استان تعداد قوچ و میش، کَل و بُز وحشی و گوزن زرد ایرانی سرشماری شده و داده‌های مربوط به سن، جنس و وزن تقریبی و سایر موارد پستانداران ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز و بی‌رویه از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده حیات وحش است افزود: در این سرشماری‌های حیات وحش این چالش و آسیب‌های دیگر این حوزه نیز با حضور کارشناسان و افراد بومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: پس از سرشماری آمار جمعیتی پستانداران و نیز نحوه پراکندگی گونه‌های شاخص و وضعیت زیستگاه‌ها در اختیار کارشناسان محیط‌ زیست طبیعی قرار می‌گیرد و بر اساس آن برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی حیات ‌وحش اجرا می‌شود.

«یوسفی» با بیان اینکه در زیستگاه‌های مختلف آذربایجان‌غربی تاکنون ۵۸ گونه پستاندار شناسایی شده است بیان کرد: این استان از نظر تنوع پستانداران دارای رتبه دوم کشوری است و پارک ملی دریاچه ارومیه در دنیا بزرگترین زیستگاه گوزن زرد وحشی و بزرگترین خاستگاه خالص‌ترین نژاد قوچ و میش ارمنی به شمار می‌رود.

به علت اهمیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی زیستگاه‌های حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می‌کنند، زیستگاه‌هایی از استان به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی‌رویه و انقراض نسل وحوش موجود در آنها به عمل آید که منطقه حفاظت شده پارک ملی ارومیه، منطقه حفاظت شده «مراکان» و منطقه حفاظت شده «آغ‌گل» از مهم ترین این مناطق هستند.

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زورآباد خوی، دشت بیان شاهین‌دژ و نیزارهای کوه قیط‌میمند شهرستان نقده به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.