کامیار داهیم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حجم از مایه‌کوبی به منظور پیشگیری از تلفات و کاهش خسارت‌ها و ضایعات دامی ناشی از ابتلا به بیماری «بروسلوز» در دام‌های سبک و سنگین با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در سطح استان اجرا شد.

وی گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پیشگیری و جلوگیری از وقوع بیماری‌های دامی از طریق واکسیناسیون و ضدعفونی کردن اماکن دامی می‌باشد که از اهداف سازمان دامپزشکی کشور در حفظ و حراست از سرمایه عظیم دامی است.

وی اظهار داشت: نظارت فیزیکی مستمر و دقیق بر فعالیت گروه‌های مایه‌کوبی دولتی و غیردولتی، حفظ سیستم زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون از جمله اقدامات این اداره‌کل برای نتیجه‌بخشی هرچه بیشتر عملیات مایه‌کوبی علیه این بیماری است.

داهیم افزود: یکی دیگر از راه‌های مبارزه و کنترل این بیماری‌ انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده در منطقه و همچنین ردیابی آنها در کشتارگاه‌هاست.

 مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این راستا علاوه بر مایه‌کوبی دام‌ها تعداد چهار هزار و ۸۶۸ مورد نمونه‌برداری سرمی از واحدهای دامی دامداری‌های مناطق پرخطر نیز جهت شناسایی دام های بیمار نیز انجام شد.

وی گفت: عدم خرید و فروش و جابجایی دام بدون گواهی سلامت از راهکارهای اصلی پیشگیری از این بیماری‌هاست که  در کنار واکسیناسیون، آموزش‌های لازم در خصوص کنترل و پیشگیری از این بیماری به روستاییان و دامداران نیز داده می‌شود.

تب‌مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ به طور نادری باکتری عامل تب مالت می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد.

علائم تب‌مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد؛ معمولاً عفونت می‌تواند با آنتی‌بیوتیک درمان شود؛ ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد با این حال دوره‌های عود، شایع است.

۷۱۲۵/۳۰۷۲


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.