واقعه عاشورا بی‌شک از عظیم‌ترین رخدادهایی بود که در تاریخ بشیری موجی عظیم پدید آورده و مسلمانان و غیرمسلمانان را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا کرده است؛ این واقعه انگیزه‌های مبارزه برای حفظ کرامت انسان و نفی سلطه ستم را در انسان‌ها ایجاد یا تقویت کرد و بر همین اساس هر اندازه که انسان‌ها با درس‌های نهفته در این واقعه آشنا شوند، از آن بهره بیشتری می‌برند.

توکل، رضایت و تسلیم در برابر خداوند متعال، عمل به تکلیف، آزادگی، اخلاص، ایثار، امر به معروف و نهی از منکر، نفی نژادپرستی، فریاد علیه ظلم و ظالمان، بصیرت، موقعیت‌شناسی و تبعیت از ولایت بخشی از درس‌های واقعه خونین کربلاست اما آنچه مسلم است، «هر کسی به اندازه فهم خود امام حسین(ع) را خواهد شناخت».

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری معتقد اسا که ماهیت و شاکله اصلی قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است و با تبیین صحیح فلسفه این قیام نباید اجازه دهیم تا آیین‌های محرم به انحراف کشیده شود.

آیت‌الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: قیام امام حسین (ع) دارای درس‌هایی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و هر کدام از آنها می‌تواند الگویی برای امت اسلامی باشد؛ زیر بار ظلم نرفتن، شجاعت، ایثار و ایستادگی در برابر ظالم تنها بخشی از درس‌های بزرگ قیام امام حسین (ع) است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) خوی نیز گفت: امام حسین(ع) تجلی پایداری در مقابل ظلم و سازش‌ناپذیری با استکبار است و بر همین اساس سازش کردن در برابر ظالمان در قاموس اسلام جایی ندارد و مرگ باعزت و شرف بهتر از زندگی ذلت‌بار است.

حجت‌الاسلام ناصر اکبرزاده با تاکید بر اینکه استقامت و پایداری نسخه اسلامی امام حسین (ع) برای عزت و سربلندی تمامی ملت‌های جهان است، اضافه کرد: عاشورا به ما این درس را آموخت که «محبتی که باعث یاری امام نشود، فایده‌ای ندارد».

وی اضافه کرد: یکی دیگر از درس‌های عاشورا استقامت است که احوالات حضرت زینب (س) در ماه محرم و صفر نمونه بارز آن می‌باشد و باید سرمشق و الگوی منتظران امام زمان (عج) باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی نیز اظهار داشت: ایستادگی در مقابل دشمنان از درس‌های مهم عاشورا به شمار می‌رود زیرا بعد از صدها سال از قیام عاشورا باز هم ایستادگی در مقابل دشمنان در اولویت است.  

حجت‌الاسلام محمد داداش‌زاده اظهار داشت: عاشورا برای ما ایستادگی در مقابل دشمنان را می‌آموزد و به این موضوع تاکید می‌کند که با خون دادن در راه حق می‌توان با قدرت ایستادگی کرد.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز گفت: پیام نهضت کربلا و قیام امام حسین(ع) نسخه نجات‌بخش جهان امروز است؛ پیام این قیام رهایی از ظلم و ایستادگی در برابر ظالم است و این پیام در دنیای امروز می‌تواند الگویی برای ملت‌های ستمدیده و اسیر در چنگال ستمگران باشد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری افزود: مخاطب پیام قیام امام حسین(ع) تمام بشریت است و تمامی انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان وظیفه دارند به قیام علیه زورگویان بپیوندند.

وی ادامه داد: قیام عاشورا را نمی‌توان با واژه‌هایی چون حادثه، واقعه و رویداد تعبیر کرد بلکه قیام عاشورا یک جریان جاودانه است که با گذشت قرن‌ها همچنان ماندگار مانده و هر روز و هر ساعت تازه‌تر می‌شود؛ این جریان‌سازی همچنین پیام ظلم ستیزی سرور آزادگان جهان را به نسل امروز و نسل‌های آینده انتقال می‌دهد.

حجت‌الاسلام خدایاری به رمز ماندگاری قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: سرور آزادگان جهان برای احیای دین اسلام و پیاده کردن دستورات الهی قیام کرد و همین هدف متعالی باعث شد این قیام بعد از ۱۴ قرن تبدیل به الگوی مبارزه ملت‌های مظلوم جهان شود.

وی حسینیان را به دوری کردن از بدعت‌ها دعوت کرد و گفت: امام راحل (ره) نیز همواره بر سنتی برگزار شدن عزاداری‌های حسینی تاکید داشته‌اند و از این‌رو عاشقان عصمت و طهارت(ع) و هیات‌های عزاداری با تاسی از رفتارهای امام حسین (ع) باید از بدعت و خرافه در عزاداری‌ها دوری کنند و اجازه ندهند فرهنگ عاشورا از مسیر درست خود منحرف شود.

وی اظهار داشت: مبارزه با بدعت‌ها و تحریف‌ها از اهداف بزرگ قیام امام حسین (ع) است بنابراین نباید عزادارهای حسینی آغشته به بدعت شود و پیام این قیام را خدشه‌دار کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تعمق و مطالعه در خصوص قیام عاشورا را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: داشتن معرفت کافی و آگاهی کامل از تاریخ کربلا باعث می‌شود تا نهضت کربلا به شکل شفاف مطرح شود و از انحراف در امان بماند؛ باید به این مهم واقف باشیم که قیام کربلا، اعتراض علیه ظلم، قدرت‌طلبی و زورگویی بود بنابراین باید تلاش شود فلسفه قیام کربلا درست تبیین شود.

وی با بیان اینکه عزاداری‌های حسینی توسط دشمنان دین و قرآن رصد می‌شود، گفت: نباید اجازه بدهیم بدعت‌ها و انحرف‌ها تصویری نادرست از مسلمانان و عزاداری‌های حسینی به دنیا نشان دهد.

به گزارش ایرنا محرم یا محرم‌الحرام نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و از ماه‌های حرام است؛ این ماه پس از اسلام به دلیل نخستین ماه حرام، محرم نامگذاری شد؛ از مهم‌ترین حوادث و رویدادهای این ماه، شهادت امام حسین (ع) در واقعه خونین و بزرگ قیام تاسوعا و عاشورا و اسارت خاندان امام حسین (ع) در کوفه و شام است.

هر ساله ملت‌های مسلمان در قالب دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، شبیه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در این ایام به سوگ سرور آزادگان جهان می‌نشینند.

۹۹۱۸‪ /۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.