محمدمهدی شهریاری روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان‌غربی افزود: استقرار این دستگاه‌ها در مبادی مرزی، در مقابله با قاچاق نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت که امیدواریم به زودی این دستگاه‌ها به گمرکات استان اضافه شود.

وی اظهار داشت: مبارزه موثر و همه جانبه با قاچاق نیازمند امکانات و زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه دستگاه‌های استاندارد "ایکس ری" (X-Ray) است که انتظار می‌رود ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص مساعدت ویژه ای به استان داشته باشد.

وی در خصوص کولبری و معابر مربوط به آن نیز بیان کرد: پیش از این، از طریق معابر کولبری و توسط عده ای سودجو، قاچاق انجام می گرفت که جلوی آن را گرفتیم و سعی داریم با استفاده از کارت های الکترونیکی مبادلات مرزنشینان را ساماندهی کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی‌ ادامه داد: اجرای طرح مدیریت یکپارچه گمرکات ضروری است و اگر این طرح انجام شود و دستگاه‌ها در این رابطه جزیره ای عمل نکنند، می توان اقدامات بسیار موثرتری را در بحث مقابله با قاچاق انجام داد.

شهریاری با اشاره به عملکرد شفاف استان در بحث فروش سهمیه سوخت مرزنشینان گفت: آذربایجان غربی اولین استانی بود که طرح فروش سهمیه سوخت مرزنشینان را به شیوه شفاف و مزایده‌ای اجرا کرد و این شیوه هم اکنون در کل کشور کاربرد دارد.

وی افزود: نقش استان در مقابله با قاچاق بسیار برجسته است و دستگاه‌های مرتبط باید به اندازه نقشی که استان در تامین امنیت و مقابله با قاچاق دارد، امکانات در اختیار استان قرار دهند.

وی مرزی بودن استان، تفاوت قیمت کالاها در ۲ طرف مرز، کنترل نکردن و نداشتن تسلط کامل کشورهای همسایه بر مرزهای مشترک با استان و نبود برخی زیرساخت ها در مبادی مرزی را از جمله عوامل ظهور و بروز پدیده شوم قاچاق در آذربایجان غربی عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد ماکو به ویژه در گمرک بازرگان اضافه کرد: تعیین دروازه های ورودی و خروجی در منطقه آزاد ماکو، ارتقای سطح کیفی راه ترانزیتی بازرگان، تامین نیروی انسانی و توسعه تجهیزات گمرکی در بازرگان از جمله مسائلی است که باید با کمک دستگاه‌های مرتبط کشوری با جدیت دنبال شود و تحقق این موارد می‌تواند قاچاق را در منطقه آزاد ماکو به حداقل برساند.

در حال حاضر ۲۲ پایانه مرزی در کل کشور فعال است و نزدیک به یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی دارد.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.