جعفر علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۲۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان به زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۷ تن از این محصول برداشت می‌شود.  

وی با بیان اینکه این محصول در مهاباد در ارقام مختلف از جمله وای، الگانس، کیمیا، متین، فورمونت، لونا و سوپرلونا کشت شده است، ادامه داد: گوجه‌فرنگی در این شهرستان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل‌آوری آن در کارخانه‌های داخل استان و یا به صورت خانگی توسط اعضای خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

وی به خدمات کارشناسان جهادکشاورزی به کشاورزان مهابادی از مرحله کشت تا برداشت اشاره کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی به خصوص ترویج کشت نشایی صنعتی، ارایه آموزش‌های فنی، تامین نهاده‌های موردنیاز و به ویژه تنظیم بازار این محصول در زمان برداشت در راستای حمایت از کشاورزان مهابادی در سال زراعی انجام شده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد اظهار داشت: سال گذشته نیز بیش از پنج هزار تن گوجه‌فرنگی از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار شده بود.

محصول گوجه‌فرنگی از محصولات عمده جالیزی آذربایجان‌غربی است که هم‌اکنون به قیمت ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار ریال برای مصرف تازه‌خوری توسط فروشندگان در بازار عرضه می‌شود.
گوجه‌فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در استان است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه‌خوری پس از فرآوری در کارخانه‌های آذربایجان‌غربی به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان نیز صادر می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

در سال زراعی جاری، ۶۳ هزار هکتار از مزارع مهاباد به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که ۵۲ هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.