به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی عصر سه‌شنبه در مراسم جشن عید غدیرخم و آیین عمامه‌گذاری ۱۲ نفر از طلاب حوزه‌های علمیه میاندوآب، ارومیه و نقده که در مصلای امام خمینی (ره ) میاندوآب برگزار شد، با اشاره به واقعه غدیر خم و تشریح بخش‌هایی از این رویداد دینی، اظهار داشت: اگر غدیرخم نبود و پیامبر اکرم (ص) حضرت‌ علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی نمی‌کرد و یا این واقعه انکار می‌شد، باید بر وجود نقص در دین اسلام معتقد می‌شدیم.

وی افزود: دین اسلام که برای هر امور کوچک‌ و بزرگ‌ حتی خوابیدن، لباس پوشیدن و برخورد با دیگران دستور ویژه‌ای دارد غیرممکن است که به مسئله جانشینی پیامبر اکرم(ص) و ولایت امیرالمومنین بی‌توجه باشد.
وی با بیان اینکه محکم‌ترین دلیل بر مسئله غدیر علاوه بر روایات و آیات، عقل و منطق است، گفت: اگر واقعه غدیرخم نبود در واقع دین‌اسلام هم ناقص بود و یا این‌گونه به نظر می‌رسید که این مهم توسط پیامبر بیان نشده، اما در واقع غدیر خم روز اکمال دین و اتمام نعمت است.
امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه در روایات اهل سنت و شیعه به موضوع غدیرخم اشاره شده است، اظهار کرد: در غدیر خم، مسئله دوستی و محبت مدنظر نبود بلکه مسئله ولایت، امیری و حاکم بودن علی بن ابیطالب(ع) مطرح بود.
وی ادامه داد: آن کسی که دوستدار و پیرو اهل بیت(ع) است باید در عمل آن را ثابت کند و باید تقوای الهی داشته و خدا ترس بوده و از خدا اطاعت کند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به ویژگی‌های مومنان و شیعیان واقعی از منظر امام محمد باقر(ع)، افزود: داشتن تواضع و خشوع نخستین ویژگی شیعه امیرالمومنین است.
وی اضافه کرد: ذکر و یاد خدا، نماز خواندن و روزه گرفتن، دستگیری از نیازمندان و فقرا و همچنین احسان و رسیدگی به مستضعفان و نیازمندان، یاریگر برادر مومن در روزهای سخت و عدم آزار رساندن به همسایگان از دیگر ویژگی شیعیان واقعی است.
حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه حضرت‌ علی(ع) به جهت سرکشی از یتیمان «پدر یتیمان و زنان بیوه» لقب گرفته بود، اظهار داشت: صداقت و راستگویی در تمامی امور، امانتدار بودن و عدم خیانت در امانت از ویژگی‌های دیگر شیعیان است.

وی تاکید کرد: فرد شیعه عیب دیگران را نباید نقل مجالس کند و در موقعی که پشت سر دیگران حرف می‌زند به جای بدگویی، از خوبی‌های وی یاد کند.
در ادامه این آیین ۱۲ نفر از طلاب حوزه‌های علمیه میاندوآب، ارومیه و نقده توسط نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) بناب در آذربایجان‌شرقی و همچنین ائمه جمعه بناب و میاندوآب معمم و به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.
شعرسرایی و تواشیح در مدح حضرت‌ علی(ع) و گرامی‌داشت واقعه غدیرخم از دیگر بخش‌های این آیین معنوی بود.

غدیرخم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در آن مکان و در جریان آیین حجة الوداع حضرت علی‌بن ابی‌طالب (ع) را پس از خود به ولایت مسلمانان جهان اعلام کرد.

 پیامبر اسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیرخم جمع کرد و حضرت علی‌ابن ابی‌طالب را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب پروردگار متعال معرفی کرد.

۹۸۷۱/۶۱۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.