فاطمه آیرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمده کالاهای ترانزیتی از این مرز شامل خمیر مرغ منجمد، خوراک و مکمل طیور، گوشت مرغ منجمد، پوست مرغ، آلایش غیرخوراکی، گوشت گاو و گوساله و گاو منجمد، خوراک دام، شیر پاستوریزه و کنجاله سویا بوده است.

وی اضافه کرد: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و همچنان در تسهیل تجارت منطقه ای تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در این مدت از طریق قرنطینه مرز بازرگان، ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن انواع فرآورده دامی از طریق مرز بازرگان شامل ویتامین، مکمل دارویی، افزودنی خوراک دام، تخم مرغ خوراکی، تخم مرغ نطفه دار، غذای حیوانات کوچک، غذای ماهی و داروهای دامی، گوشت و فرآورده های بیولوژیک وارد کشور شد.

رییس اداره دامپزشکی ماکو افزود: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت ۱۴۵ تن شامل پودر گوشت طیور، ماهی زینتی، ضایعات پشم گوسفندی و پودر صدف معدنی بوده است.

اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد ۱۰ کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول ۲۱ هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است.

مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار دارد؛ این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی راه اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

۷۱۳۲/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.