رحیم حب نقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ترکیبات ضدسرطانی گیاهی به دلیل برخورداری از عوارض جانبی کمتر در مقایسه با ترکیبات دارویی شیمیایی، توجه بسیاری از محققان و صنعتگران حوزه دارو و محصولات آرایشی بهداشتی را به خود جلب کرده‌است، افزود: میزان بسیار اندک تولید این ترکیبات در گیاهان موجب شده تا بهره‌برداری صنعتی از این گیاهان هزینه‌بر باشد که در همین راستا محققان دانشگاه ارومیه موفق شدند با بهره‌گیری از فناوری نانو در جهت رفع این مشکل گام بردارند.

وی با اشاره به ترکیبات ضدسرطان تولیدشده در گیاه «زرین گیاه»  اظهار داشت: «دو ترکیب زانتومیکرول (Xanthomicrol) و سیرسیمارتین (Cirsimaritin) را می‌توان از مهم‌ترین ترکیبات ضدسرطان با منشا گیاهی به شمار آورد که این ۲ ترکیب با غلظت‌های بسیار اندک در ساختار این گیاه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح محققان دانشگاه ارومیه توانستند با استفاده از نانوذرات میزان تولید این ترکیبات را تا ۱۳ برابر افزایش دهند.

رییس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا به روش‌های کشت سلول یا اندام گیاهی در آزمایشگاه جهت تولید ترکیبات دارویی توجه ویژه‌ای می‌شود، اضافه کرد: در کنار تولید ریشه مویین، استفاده از محرک‌ها جهت تحریک بافت گیاهی برای تولید ترکیبات با ارزش در حال گسترش است؛ در طرح حاضر محققان  از نانوذرات سیلیکا به‌عنوان عامل محرک برای تهییج ریشه مویین گیاه زرین گیاه استفاده کرده‌اند.

در این طرح تاثیر زمان و غلظت‌های مختلف نانوذرات سیلیکا بر میزان تولید ۲ ترکیب دارویی در ریشه مویین گیاه زرین مورد بررسی قرار گرفته که نتایج حاکی از افزایش میزان تولید بیش از هشت برابری رزمارینیک اسید در حضور ۱۰۰ میلی‌گرم بر لیتر از نانوذرات سیلیکا به مدت‌زمان ۴۸ ساعت بوده است.

این پژوهش حاصل همکاری الناز نوروزی دانشجوی مقطع دکتری و دکتر بهمن حسینی دکتر بابک عبدالهی و دکتر رامین ملکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه بوده که نتایج این کار در مجله‌ Industrial Crops & Products  به چاپ رسیده است.

۳۲۱۴/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.