رضا جعفرپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از میان ۹۰ اثر رسیده به مرحله داوری بخش موسیقی این جشنواره، ۱۲ گروه به عنوان گروه‌های منتخب برای اجرا در مرحله نهایی در بارگاه شمس تبریزی معرفی شدند.
وی گفت: علی پورعطایی از خراسان رضوی، جاوید موسی‌پور و سیامک دستمالچی از آذربایجان شرقی، منوچهر بیجنوند از البرز، منصور مرادی از کردستان، نبیل یوسف شریداوی از اصفهان و زاهد حسینی از لرستان از جمله این برگزیدگان هستند.

وی ادامه داد: همچنین پدرام معیریان از تهران، حاتم سیدزاده از سیستان و بلوچستان، علیرضا خدایاری از قزوین، مجید یگانه‌راد از تهران و محمد مالوایه از کرمانشاه دیگر برگزیدگان داوران این جشنواره در حوزه موسیقی هستند.

وی با اشاره به حضور اساتید مطرح موسیقی کشور در هیات داوران این بخش اظهار داشت: فریدون شهبازیان، حسام‌الدین سراج و داود آزاد، داوران این بخش از جشنواره هستند که کار داوری آثار رسیده به مرحله نهایی جهت اجرا را برعهده دارند.

وی افزود: بخش موسیقی جشنواره ملی شمس و مولانا از ۲۶ تا ۲۸ مردادماه امسال در جوار بارگاه حضرت شمس تبریزی در خوی برگزار می‌شود.

بر اساس اسناد متقن و مورد تأیید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.

«شمس‌الدین محمدبن علی‌بن ملک‌داد تبریزی» بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در برمی‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال‌های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کردهاند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

۸۱۳۵/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.