رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه گفت: ورودی آب به دریاچه از رودخانه‌های «شهرچای»، «زرینه‌رود»، «سیمینه‌رود»، «گادار» و «باراندوز» تا ۲۰ روز قبل، ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود که این روند رفته رفته کاهش یافته و متوقف شده است.

فرهاد سرخوش با تاکید بر اینکه ورود آب به دریاچه ارومیه با پایان فصل گرما و آغاز بارش‌ها دوباره آغاز می شود، اظهار داشت: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم و این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تبخیر آب دریاچه در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن، در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده و این موضوع تبخیر را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های مناسب سال جاری به همراه اقدامات انجام شده در ستاد احیا باعث افزایش چشمگیر تراز و وسعت دریاچه ارومیه شد، بیان کرد: طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه همچون طرح‌های مربوط به تصفیه‌های فاضلاب و تونل انتقال تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۹۰۰ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۱۱۹ کیلومترمربع رسیده است.

وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۷۲ سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۷۴ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف دولت تدبیر و امید، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان داشته و دارد.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1209312
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.