مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: شهرستان اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس کشور شناخته می‌شود.

سید انور حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی تولید گیلاس و کیفیت عالی این محصول در این شهرستان، اشنویه به پایتخت گیلاس کشور معرفی شده ، هدف از برگزاری چهارمین جشنواره گیلاس دراشنویه را معرفی گیلاس این شهر به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین محصولات باغی کشور عنوان کرد و گفت: شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه داد: این جشنواره برای چهارمین سال پیاپی، طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در این شهرستان برگزار می شود.

حسینی با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های قابل توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند نقش مهمی در حضور گردشگران و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی و به ویژه توسعه کشت محصول گیلاس در این شهرستان داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه بابیان اینکه برداشت گیلاس اشنویه از اواخر خرداد و اوایل تیرماه آغاز می‌شود گفت:اشنویه دارای 350 هکتار باغ گیلاس است که با در نظر گرفتن میانگین برداشت ۸ تن در هکتار،  پیش بینی می‌شود امسال یک هزار و ۵۰۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های اشنویه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تن افزایش داشته باشد.

حسینی با اشااره به اشتغالزایی ایجاد شده درشهرستان بواسطه تولید این محصول تصریح کرد: در حدود 5000 نفر از طریق تولید و فروش این محصول تامین معاش می‌کنند.

وی با اشااره به کیفیت بالای گیلاس شهرستان و میزان صادرات این محصول خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود امسال در حدود ۵۰۰ تن از این محصول به ارزش 10 میلیارد تومان به کشورهای خارجی صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی و ارگانیک بودن محصول تولیدی در باغات شهرستان، گیلاس اشنویه ضمن برخورداری از کیفیت مناسب،طعم و مزه خاصی نیز دارد که بر بازارپسندی آن افزوده است و مازاد تولید نیز علاوه بر تامین بخشی ازنیاز بازار های داخلی به کشورهایی روسیه،ارمنستان، پاکستان، افغانستان، قطر، امارت و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود.

وی با اشاره به ارقام تولیدی این محصول در شهرستان اظهار کرد: ارقام تکدانه سیاه مشهد، تکدانه سیاه زودرس، زرد دانشکده، گیلاس مخملی و رقم محلی با طعم و مزه خاص به نام خومالی از مهمترین ارقام کشت شده گیلاس در شهرستان است  و با توجه به اینکه پایه های کشت شده در شهرستان پایه های بذری است ، به منظورافزایش راندمان و کیفیت محصول و با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان، جایگزینی ارقام پایه رویشی به جای پایه های بذری از سیاستها و برنامه های این مدیریت است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.