به گزارش ایرنا ایرج شجاعی روز شنبه در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود و هم اکنون در مرحله فراخوان و انتخاب شرکت قرار دارد.
وی ادامه داد: زیان های اقتصادی و بهداشتی ناشی از کنترل نکردن پسماندها در مناطق شهری، افزایش روزافزون زباله ها و صرف هزینه های گزاف جمع آوری و دفع آنها می طلبد تا گام های موثر و اساسی را در زمینه کنترل پسماندها برداریم.
شجاعی با اشاره به وضعیت نامطلوب سایت زباله فعلی مهاباد بیان کرد: سایت زباله سیدآباد اشباع شده و مطالعات بر روی جایگزین کردن یک سایت جدید در منطقه سه راهی ترشکان در مرحله اتمام است.
وی اضافه کرد: این مکان در حد فاصل میاندوآب و مهاباد نرسیده به سه راهی ترشکان است که در این رابطه با توجه به پیگیری های استانداری نشست های زیادی بین 2 شهرداری میاندوآب و مهاباد برگزار شده است.
شجاعی یادآور شد: تاکنون مکان های متعددی برای جابجایی سایت زباله مهاباد در نظر گرفته شده اما هر بار به دلیل عدم تایید اداره محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان مهاباد و دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی منتفی شده است.
فرماندار مهاباد تاکید کرد: کنترل و مدیریت شیرابه سایت فعلی زباله این شهرستان توسط شهرداری به صورت شبانه روزی رصد می شود و شبکه بهداشت نیز به طور مستمر بر روی کیفیت آب های زیر زمینی این منطقه آزمایش انجام می دهد.
شجاعی با بیان اینکه هم اکنون 90 درصد آب آشامیدن روستای سید آباد از طریق لوله کشی انجام می شود، گفت: تنها 10 درصد از اهالی این روستا از آب چاه برای تامین آب شرب خود استفاده می کنند.
در ادامه این جلسه دیگر اعضای کارگروه پسماند به بیان نظرات و پیشنهاد خود در مورد پسماند و جایگزینی سایت فعلی زباله این شهرستان پرداختند.
به گزارش ایرنا، تفکیک زباله از مبدا منجر به کاهش حجم زباله‌ها شده و این امر تاثیر بسزایی درحفظ محیط زیست دارد وارزش افزوده ای که از تفکیک زباله به دست می آید در بلند مدت ارزش اقتصاد زیادی برای شهردارد.
سرانه تولید زباله در مهاباد در حدود یک کیلوگرم برای هر نفر است و روزانه بیش از 160 تن زباله در این شهر تولید می شود که این مقدار زباله شهری پس از جمع آوری با استفاده از 26 دستگاه سبک و سنگین به سایت سیدآباد مهاباد منتقل می شود.
از چند سال گذشته زباله شهری مهاباد در یک منطقه در نزدیک روستایی به نام سیدآباد در پنج کیلومتری شرق مهاباد انباشت و سپس دفع می شود.
مشکل پسماند از جمله مهمترین مشکلات مدیریت شهری در کشور است که با وجود ورود تکنولوژی های نوین در خصوص تبدیل پسماند، هنوز جای خود را در کشور باز نکرده است.
9903/3020/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.