به گزارش ایرنا، ساختمان حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد و از جمله بناهای اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزئینات داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبای آن از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است.
بنای این حمام توسط فردی به نام «میرزا رسول» ساخته شده و تا سال 1375 به عنوان حمام عمومی از آن استفاده شده است و در سال 1380 توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خریداری و پس از 6 سال مرمت و بازسازی، در سال 1388 به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.
پوشش حمام میرزا رسول دارای 2 گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک بوده و مصالح به کار رفته در آن نیز مانند بیشتر معماری های آن دوره آجرهای قرمز، سنگ های محلی و ملات گچ است.
این حمام ساختاری مشابه دیگر گرمابه‌های قدیمی ایران دارد و شامل سربینه، گرمخانه و فضای انتقالی و گنبد است؛ وقتی وارد فضای سربینه شده و از گوشه مقابل وارد یک فضای مکث و یک دالان می شود، به فضای گرمخانه خواهید رسید.
2 فضای گرمخانه و سربینه دارای پلان‌های مربع نابرابر بوده و فضا‌های پشت بند در اطراف آن واقع است؛ هر کدام از گنبد‌های گرمخانه و سربینه دارای چهار نور گیر در بغل و یک نور گیر در مرکز گنبد بوده که تفاوت اندازه و ارتفاع گنبد‌ها به فضا‌های بنا تنوع و جلوه‌ی خاصی بخشیده است.
خزینه این حمام در قسمت گرمخانه دارای پلان تقریبا مربع شکل و پشت بند بوده و حمام دارای 2 گنبد نابرابر است که بر روی هر کدام چهار نورگیر قرار دارد.
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد یکهزار و 187 قلم انواع اشیای فرهنگی - تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم‌ شناسی این شهرستان نگهداری می‌شود.
غلامرضا عبده اظهار داشت: این اقلام شامل 984 عدد شی اهدایی، 139 شی فرهنگی - تاریخی، 31 عدد شی مطالعاتی، 27 عدد شی غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شیء تقلبی است.
وی با بیان اینکه موزه این شهرستان از نظر تعداد اشیای اهدایی در کشور کم ‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، افزود: 85 درصد از اشیای تاریخی این موزه توسط مردم این شهرستان به این مکان اهدا شده که این آمار در نوع خود بی سابقه است.
وی اظهار داشت: لباس ها و پوشش های مختلف مردانه و زنانه برای آیین های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می خورد.
وی ادامه داد: قسمت های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده قدیمی در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.
وی اضافه کرد: همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارد، دیده می شود.
انتخاب یک بنای تاریخی به عنوان موزه مردم شناسی از ابتکارهای جالب میراث فرهنگی این شهرستان بوده که هم به حفظ این بنا کمک می کند و هم محلی برای نگهداری آثار تاریخی و باستانی این شهرستان است.
به گزارش ایرنا در مهاباد علاوه بر حمام میرزا رسول آثار تاریخی و باستانی دیگری از جمله به مقبره های فخریگاه و بداق سلطان، معبد برده کنته، پردی سور (پل سرخ)، مسجد سور، حوضخانه های شاه و درویش، عباس آقا و رستم بیگ نیز وجود دارد.
در قطعنامه ی شماره ی پنج ِ دوازدهمین مجمع عمومی کمیته ی بین المللی موزه ها ایکوم (ICOM) که در 28 مه 1977 میلادی در مسکو برپا شد، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد.
3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.