مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: موزه منطقه ای استان در محل ستاد لشگر 64 ارومیه امسال راه اندازی می شود.
جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی بابیان اینکه بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان همزمان با سراسر کشور، بمناسبت روز جهانی موزه ها امروز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه رایگان است افزود: آذربایجان غربی به لحاظ تنوع قومیتی و وجود بیش از 1640 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از استان های پتانسیل دار ایران است که دارای 11 موزه تحت پوشش اداره کل و سه موزه مشارکتی اعم از موزه تاریخی طبیعی – موزه مفاخر شهرستان مهاباد ( سرای هیمن ) ، موزه کودک و یک موزه خصوصی در شهرستان خوی می باشد.
 مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به میزان بازدید از موزه های استان اشاره کرده و اظهار داشت : در سال گذشته تعداد 128 هزار نفر از موزه های استان بازدید کرده اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد : از اقدامات اساسی این اداره کل در سال 97 با توجه به ابلاغ اعتبارات استانی به مبلغ 31 میلیارد ریال و تخصیص 8 میلیارد ریال و اعتبار ملی حدود 10 میلیارد ریال در حوزه انجام مطالعات و تهیه نقشه های اجرایی موزه های میاندوآب ( در 5 طبقه با مساحتی بالغ بر 1304 متر مربع) ، بوکان ( در 3 طبقه با مساحتی بالغ 1355 متر مربع ) مهاباد و تکمیل سیستم های حفاظتی و نظارتی و ساماندهی نمای موزه های ارومیه و خوی بوده است.
جباری افزود : همچنین در طول سال 97 تعداد 100 قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه های استان اعم از اشیای سفالی ، فلزی و نسخ خطی مرمت گردیده و بخشی از سالن موزه مردم شناسی ارومیه به نمایش نسخ خطی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد : در سال جدید ضمن بازسازی موزه نقده با انتقال 12 ویترین و گسترش فضای داخلی موزه برای نمایش اشیا جدید که از موزه ارومیه انتقال یافته در معرض نمایش گذاشته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به اقدامات اساسی در حوزه موزه ها اشاره کرده و اضافه کرد : از جمله اقدامات اساسی این اداره کل راه اندازی موزه منطقه ای استان در محل ستاد لشگر 64 ارومیه است که با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در سال جاری و برآورد های لازم ریالی به منظور ساماندهی و اجرای عملیات اندود برداری و ... از محل منابع ملی و ایجاد موزه های تخصصی اعم از : جنگ ، سواره نظام ، پوشاک نظامی – موزه سلاح و گالری های فرهنگی می باشد تا به عنوان تنفسگاه شهری و باغ موزه در اختیار شهروندان قرار گیرد.
جباری از راه اندازی چند موزه در سال جاری خبر داده و گفت : ایجاد موزه های جدید اعم از طب ، بانک مسکن و مدرسه در شهر ارومیه نیز از دیگر فعالیت های شاخص این اداره کل در حوزه موزه ها می باشد.
وی ادامه داد:  با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور در راه اندازی موزه طب با توجه به تنوع قومیتی و شیوه های متفاوت درمانی به لحاظ وجود اولین دانشکده پزشکی ، مرمت های اساسی بنای موجود که مربوط به دوره قاجاریه می باشد با تهیه 25 ویترین نمایش اشیاء و فراخوان گردآوری اشیاء طب سنتی به منظور راه اندازی موزه طب یکی دیگر از اقدامات این اداره کل در حوزه موزه ها می باشد.  
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.