پریسا عابدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مجوز اکتشاف و بهره برداری از معادن ناب در شمال، جنوب و مرکز استان به دلیل جلوگیری از نابودی گون(گیاه خودرو) صادر نمی شود.
وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پهنه های معدنی شمال و جنوب آذربایجان غربی پوشیده از گون است و این امر اجرای طرح های معدنی را با مشکل مواجه می کند.
وی با اشاره به اینکه برخی بهره برداران مدعی بهره برداری از معادن با وجود گون در برخی استان های دیگر هستند، بیان کرد: با دستور معاون استاندار آذربایجان غربی، بررسی ویژه ای با همراهی کارشناسان صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی از این امر صورت می گیرد که در صورت صحت این ادعا، روند ارائه مجوزها دوباره بررسی خواهد شد.
معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: 63 کیلومترمربع پهنه معدنی در شمال و 445 کیلومترمربع پهنه معدنی در جنوب استان قابل اکتشاف بوده که قریب به اتفاق آن مسکوت مانده است.
«عابدپور» همچنین با اشاره به اجرای طرح های فرآوری معدنی طی سال های اخیر در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.
وی افزود: در همین راستا صندوق بیمه فعالیت های معدنی تسهیلات ویژه ای را در راستای اجرای طرح های فرآوری ارائه می دهد که در حال ارائه تسهیلات با سود 6 درصد در این خصوص است.
به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود اما معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده ای چون محدودیت های بهره برداری، خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است اما پله نخست بدون شک رفع محدودیت های اداری محسوب می شود.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه – خوی»، «مریوان – مهاباد» و «شاهین دژ – ماهنشان» قرار دارد؛ طلا، تیتان و سنگ های تزئینی منحصربفرد تنها بخشی از گنجینه معادن آذربایجان غربی را تشکیل می دهد.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.