به گزارش ایرنا، «محمدمهدی شهریاری» روز یکشنبه در همایش روز ملی شوراها با اشاره به اینکه میزان صادرات از آذربایجان غربی در سال 1396 تنها به 460 میلیون دلار می رسید، بیان کرد: میزان صادرات از این استان طی سال 1397 از نظر وزنی نیز 277 درصد بیشتر از سال 1396 بود.
وی با اعلام اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات مناسبی در حوزه عمرانی استان انجام شده است، اظهار داشت: متاسفانه مشکلات در این منطقه به اندازه ای است که کارهای انجام شده در سطح جامعه احساس نمی شود.
«شهریاری» با انتقاد از آمار مربوط به اشتغال زایی در کشور، گفت: آمارهای بیکاری را چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی قبول ندارم و معتقدم وضعیت آنگونه نیست که اعلام می شود.
وی افزود: با توجه به کاهش تعداد افراد جویای کار و افرادی که درخواست استفاده از بیمه بیکاری دارند، برداشت می شود که نرخ بیکاری در آذربایجان غربی کاهش یافته است.
وی با اشاره به جذب نزدیک به 117 میلیون دلار سرمایه گذار خارجی در آذربایجان غربی، اضافه کرد: در همین راستا برای 2 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی همچنین از جذب سه سرمایه گذار بزرگ برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شماره 3 ارومیه خبر داد و اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری در تنها یکی از این طرح ها بیش از 100 میلیون دلار خواهد بود.
«شهریاری» با نامناسب دانستن وضعیت اقتصادی در تحریم های اعمال شده علیه کشور، بیان کرد: همه تلاش خود را در جذب سرمایه گذاری و کاهش بیکاری در منطقه به کار گرفته ایم.
وی با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح کشور، گفت: خوشبختانه بارندگی های اخیر سبب شد تا وضعیت مناسبی بر کشاورزی آذربایجان غربی حاکم شود و امیدواریم آثار آن در توسعه شاخص های زندگی مردم منطقه نمایان گردد.
وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 1.3 میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید می شود، اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده توسط کارشناسان، در صورت اصلاح نوع آبیاری و نوع کشت نهال ها در منطقه این میزان در وسعت زمین فعلی می تواند به بیش از 3.5 میلیون تن در سال برسد.
«شهریاری» با بیان اینکه 35 درصد اقتصاد آذربایجان غربی به کشاورزی وابسته است، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم سیب در منطقه از چهار هزار ریال به 100 هزار ریال رسیده است که نقش بسزایی در جبران محرومیت روستانشینان خواهد داشت.
استاندار آذربایجان غربی همچنین وضعیت دریاچه ارومیه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: میزان آب دریاچه ارومیه در مقایسه با آغاز سال آبی جاری بیش از سه میلیارد مترمعکب افزایش یافته که در نوع خود کم نظیر است.
وی با اعلام اینکه روزانه نزدیک به 50 میلیون مترمعکب آب وارد دریاچه ارومیه می شود، اظهار داشت: این میزان آب به این معنی است که روزانه به اندازه حجم سد «حسنلو» آب وارد نگین آبی آذربایجان می شود.
وی ادامه داد: طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و نقش بسزایی در رسیدن تراز این دریاچه به میزان اکولوژیک خواهد داشت.
«شهریاری» در بین سخنان خود گریزی به معضل زمین خواری در منطقه نیز داشت و افزود: پرونده هایی خاص در رابطه با زمین خواری در شورای تامین استان مطرح شد که اعضای شورا از شنیدن آن متعجب بودند.
«شهریاری» در ادامه با اشاره به خسارت های ناشی از سیل در کشور طی روزهای نخست سال جاری، گفت: میزان خسارت وارد شده به کشور از سیل اخیر بیش از 400 هزار میلیارد ریال برآورد شد در حالی که میزان بودجه عمرانی کشور 600 هزار میلیارد ریال است و نزدیک به نصف آن اختصاص می یابد.
وی ساخت و سازهای غیرمجاز را یکی از عوامل بروز سیل دانست و اظهار داشت: عزم جدی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان وجود دارد و در همین راستا طی روز گذشته چندین واحد در مهاباد که اقدام به احداث ساختمان در حریم رودخانه کرده بودند، تخریب شد.
استاندار آذربایجان غربی همچنین بر ضرورت انتقال دانشکده فنی احداث شده در کنار شهرچایی ارومیه تاکید و بیان کرد: محل جدیدی برای تاسیس این دانشکده پیش بینی شده که به زودی اطلاع رسانی می شود.
وی به لایروبی بیش از 74 کیلومتر از انهار و رودخانه های آذربایجان غربی در چهار روز نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: امسال بیش از 140 کیلومتر از انهار و رودخانه ها برای جلوگیری از جاری شدن سیل لایروبی می شود.
«شهریاری» در ادامه سخنان خود با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه اعمال شده علیه کشور، بیان کرد: مردم در طول هشت سال دفاع مقدس با حمایت و پشتیبانی از نظام، یک تنه در مقابل استکبار جهانی ایستادند و در جنگ اقتصادی نیز پیروز میدان خواهند بود.
استاندار آذربایجان غربی با بی سابقه دانستن تحریم های اعمال شده علیه کشور، گفت: تک تک فعالان اقتصادی که خواهان تجارت با ایران هستند، توسط دشمنان تهدید شده اند و با توجه به وضعیت فعلی، رشد اقتصادی در سال 1398 با چالش مواجه خواهد بود.
پیمان آرامون، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: نظارت بر اجرای قانون، جلب مشارکت های مردمی و تلاش برای توزیع عادلانه ثروت در شهرها و روستا باید از اولویت های شوراها باشد و شوراها از دخالت در امور اجرایی پرهیز کنند.
وی از شوراها خواست تا با تعریف طرح های موثر و اثرگذار در مناطق، توجه جدی به کاربری های مدنظر داشته باشند.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز را بسیار حساس دانست و اظهار داشت: شخص استاندار و وزارت کشور تاکید ویژه ای برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز دارند.
وی همچنین از مناسب نبودن وضعیت شهری برای ارائه خدمات و عبور و مرور معلولان گله کرد و توجه جدی مدیریت شهری به این موضوع را خواستار شد.
محمدرضا علیزاده امام زاده، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز تشکیل کمیسیون های مشترک فرهنگی و گردشکری در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای آذربایجان غربی را خواستار شد.
وی با انتقاد از آلوده بودن شوراها به اصراف گرایی، اظهار داشت: شوراها باید اصلاح را از خود آغاز کنند.
وی اضافه کرد: موضوع اشتغال یکی از دغدغه های اصلی مردم منطقه است و امیدواریم خداوند متعال به دولت تدبیر و امید عمر طولانی بخشد تا موضوع اشتغال را رفع کند.
به گزارش ایرنا در پایان این همایش برخی از اعضای شوراهای شهر و روستا در آذربایجان غربی به بیان نظرهای خود پرداختند.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.