همایون هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای مرحله اول این طرح آب مورد نیاز اراضی پایاب این سد به میزان 3.5 میلیون مترمکعب از آب پشت سد ساروق تکاب تامین می شود.
وی با بیان اینکه تامین حق آبه اراضی از ذخایر آبی سد ساروق از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی تکاب است، اظهار داشت: سد ساروق که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده تنها محل و منبع تامین آب شرب و کشاورزی این شهرستان است اما با وجود لوله گذاری اراضی و تامین اعتبارات ساخت سامانه پمپاژ آب به اراضی پایاب سد، این طرح تاکنون اجرا نشده است.
نماینده میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فاز اول شبکه آبیاری و زهکشی سد ساروق تکاب 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجوز تخصیص آب به میزان 3.5 میلیون مترمکعب به این شبکه اخذ شده است.
«هاشمی» با بیان اینکه برای اجرای فاز نخست طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد ساروق تکاب تاکنون 80 میلیارد ریال هزینه شده، اظهار داشت: در فاز نخست این طرح یکهزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد ساروق لوله گذاری شده و منتظر تامین آب است.
وی گفت: تخصیص اعتبار برای ایستگاه پمپاژ سد ساروق تکاب جهت آبیاری زمین های کشاورزی لوله گذاری شده در پایاب این سد از مهمترین مطالبه های کشاورزان به شمار می رود.
«هاشمی» با بیان اینکه اجرا و تکمیل این طرح به دلیل محدودیت منابع اعتباری در سال های گذشته با تاخیر مواجه بوده، افزود: با تامین آب اراضی زراعی پایاب سد ساروق تحول عمده در بخش توسعه کشاورزی تکاب رخ می دهد و میزان تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در این بخش نیز افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه «قراقیه» در 18 کیلومتری تکاب احداث و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1388 آغاز شد.
این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت تکاب به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال و نیز تأمین آب پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال ساخته شد و اکنون آب شرب ساکنان شهر تکاب از این سد تامین می‌شود.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در منطقه ای کوهستانی و سردسیر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.