به گزارش ایرنا، قلعه تاریخی بسطام بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی درایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست و حدود ۲ هزار و 800 سال قبل توسط اقوام اورارتو ساخته شده و زمانی یکی از استحکامات مهم و نفوذ ناپذیر این اقوام بوده که توسط ویلسرام گلایس آلمانی در حدود ۵۰ سال قبل کشف و به جهانیان معرفی شده است.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه، این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های 645 قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
به گفته مدیر پایگاه ملی قلعه بسطام کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود.
غلام شیرزاد ادامه داد: اورارتو نام تمدنی است که در غرب آذربایجان امروز، شرق آناتولی و شمال کردستان کنونی و اطراف دریاچه وان و ارتفاعات ارمنستان وجود داشت و ساکنان آن از نیاکان گرجی‌ها و ارمنی‌های کنونی بوده‌اند و از حدود یکهزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح بر منطقه حکمرانی داشتند.
وی ادامه داد: بر اساس کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در این محوطه تاریخی، شهر قدیمی بسطام در سه قسمت ساخته شده که قسمت بالایی ارگ شاهی، قسمت میانی معبد و قسمت پایینی قلعه محل اسب سواران و یا سپاهیان بوده است و در خارج از شهر نیز مردم عادی ساکن بوده اند.
شیرزاد اظهار داشت: این قلعه در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای محکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد، دیوارهای موجود در قلعه، از سنگ های بزرگ ساخته شده و دارای پیش آمدگی و فرورفتگی هایی به شیوه معماری دوره اورارتویی است.
وی ادامه داد: نظیر سال های گذشته امسال نیز تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی فراهم شده که شامل استقرار چادرهای مختلف در محوطه و نزدیکی پایگاه، ایجاد امکانات رفاهی و سرویس های بهداشتی و برپایی نوروزگاه در محوطه پایگاه است.
وی اضافه کرد: همچنین برای اقامت مسافران نوروزی مدارس شبانه روزی و مهمانپذیرهای داخل شهر آماده بوده و نظیر سال های گذشته خدمات لازم را ارائه می دهند.
شیرزاد افزود: برای آشنایی بیشتر مسافران با این اثر و سایر آثار تاریخی، بروشور و کتابچه راهنمای گردشگری تهیه شده که در بین مسافران توزیع می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: کاوش های باستانی نشان می ‌دهد که این قلعه طی ۵۰ سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های مخفی خروج مخصوص بوده است.
حسن سپهرفر اظهار داشت: هیات باستان شناسی آلمانی طی کاوش های باستانی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۸ در ناحیه بسطام و اطرافش چهار دژ اورارتویی، یکی در بسطام و سه تای دیگر در قلعه اوغلو، اوزوب تپه و آشاقی قوریل در چند کیلومتری بسطام و یک کتیبه آسیب دیده اورارتویی و مقادیر قابل توجهی ظروف سفالی و فلزی کشف کردند.
به گزارش ایرنا این اثر تاریخی در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و برای ثبت جهانی نیز پرونده آن در حال آماده سازی است.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.