به گزارش ایرنا، اعتکاف در لغت به معنای 'گوشه نشین شدن، در جایی ماندن، خود را بازداشتن و گوشه نشینی برای عبادت' است و در اصطلاح دینی و اسلامی به حضور سه روزه در مسجد و اماکن مذهبی به قصد عبادت خداوند با شرایطی خاص اطلاق می شود.
با توجه به آیات قرآنی، آیین اعتکاف در زمان حضرت ابراهیم (ع) نیز مرسوم بوده و پس از حضرت ابراهیم (ع) نیز در بعضی از شریعت ها و در زندگی بعضی از اولیای خدا مانند حضرت مریم (س) و زکریا (ع) نیز نظیر این آیین به چشم می خورد.
نبی مکرم اسلام (ص) همه ساله در دهه آخر ماه رمضان اعتکاف می کرد و دستور می داد رختخوابش را جمع کرده و چادری از جنس مو، برای او در مسجد برپا کنند.
این آیین در سال های اخیر با حضور پرشور مردم در ایران اسلامی برگزار می شود و هزاران نفر از عاشقان قرب الهی با حضور در مساجد و ادای آیین های معنوی، روزه داری و قرائت قرآن و زیارات، در مسیر رسیدن به رضوان الهی گام برمی دارند.
امسال نیز آیین ویژه ای با حضور صدها نفر از مشتاقان در مساجد آذربایجان غربی برگزار شده است.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعتکاف را فرصتی برای خودسازی عنوان کرد و ‌گفت: این عبادت دسته جمعی انسان را به تامل و اندیشه درخودش فرو‌می برد تا ببیند تا به حال در کجای مسیر زندگی بوده و‌ چه برنامه ای را باید برای طی مسیر زندگی خود تنظیم کند تا بیشتر تسلیم دستور خدا بشود.
آیت الله عسگر دیرباز اضافه کرد: اعتکاف بازگشت به فطرت خدایی است و می تواند مسیر حق را در جلوی چشمان انسان هموارتر کند.
وی ادامه داد: اعتکاف باعث می شود معتکف نیمه گمشده خود را پیدا کرده و ‌بداند‌ کجا بوده و‌ به کجا آمده و‌ چه انتظاری از او‌ وجود دارد.
مدرس معارف اسلامی دانشگاه های ارومیه هم فراهم آوردن زمینه توبه و بازگشت به خویشتن را از نتایج اعتکاف عنوان کرد و ‌گفت: گاهی مشکلات زیاد زندگی و‌ مسایل دیگر ما را از خودمان غافل کرده و فرصت ارزیابی و جبران عملکرد گذشته را از ما می گیرد بنابراین اعتکاف این فرصت را در اختیار می گذارد تا به جبران نقایص و ضعف های خود بپردازیم و توبه کنیم.
جعفر صادقی افزود: فراهم شدن فرصت برای نیایش، نماز و تلاوت قرآن دیگر فایده اعتکاف است و در حقیقت مدت زمان اعتکاف، فرصتی کوتاه برای محاسبه نفس و ‌خودسازی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، اعتکاف در 'ایام البیض' سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب همراه با اعمال ام داوود انجام می شود.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.