امیر مطلوبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فیلم های مستند با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و صدا و سیمای مرکز استان تهیه شده و تلاشی مضاعف در راستای معرفی جاذبه های گردشگری تکاب به شمار می رود.
وی اظهار داشت: مستند 'آباقاخان' که به معرفی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و زوایای تاریخی و کهن این محوطه باستانی می پردازد، روز دوم فروردین روی آنتن شبکه استانی آذربایجان غربی خواهد رفت.
وی ادامه داد: کوه میان تهی زندان سلیمان که اولین اثر طبیعی ثبت ملی آذربایجان غربی به شمار می رود، موضوع دومین فیلم مستند گردشگری تکاب است که روز سوم فروردین از شبکه استانی پخش خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب بیان کرد: همچنین به منظور معرفی جاذبه های گردشگری و درمانی مجوعه چشمه های آبگرم روستای هدف گردشگری قینرجه از توابع بخش تخت سلیمان، فیلم مستندی تهیه شده که در روز پنجم فروردین میزبان خانه های مردم آذربایجان غربی خواهد بود.
مطلوبی با بیان اینکه این فیلم های مستند ساعت 20:15 دقیقه شب از سیمای مرکز آذربایجان غربی پخش می شود، اظهار داشت: امسال برای معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی پنج فیلم مستند تهیه و تولید شده که 3 فیلم مربوط به اماکن تاریخی و گردشگری تکاب است.
به گزارش ایرنا، مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و 170 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد.
7514/3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.