به گزارش ایرنا چندی پیش با هدف بررسی نحوه افزایش میزان مطالعه، ارتقای شاخص های این بخش در سال آینده و همچنین تجلیل از فعالان بخش کتابخوانی جلسه ویژه ای با حضور نهادهای فرهنگی برگزار شد و موضوع کتاب برای همه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: یکی از برنامه های اصلی مدیریت فرهنگی استان طی سال آینده در راستای افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، جلب مشارکت مردمی برای اختصاص یکهزار تومان توسط هر نفر برای خرید کتاب است.
حجت الاسلام ناصر خدایاری افزود: با تحقق این امر بیش از سه میلیارد و 300 میلیون تومان برای خرید کتاب در آذربایجان غربی هزینه می شود که می توان این درآمد را برای نشر کتاب های متناسب با نیاز مخاطبان استان اختصاص داد.
وی اضافه کرد: با تلاش ها و برنامه ریزی های موثر در صدد هستیم تا سال 1398 را به سال کتاب برای آذربایجان غربی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه فضای فرهنگی در آذربایجان غربی بسیار کم است، بیان کرد: طبق آمار به ازای هر یکهزار نفر در استان، 24 مترمربع فضای فرهنگی و 25 مترمربع عرصه داریم در حالی که این آمار در آذربایجان شرقی به ترتیب 75 مترمربع فضای فرهنگی و 137 متر عرصه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب امسال آذربایجان شرقی، 85 میلیارد ریال فروش کتاب صورت گرفت ولی این رقم در نمایشگاه مشابه استان ما به 4.5 میلیارد ریال رسید.
حجت الاسلام خدایاری گفت: البته نهادهای زیادی در حوزه کتاب در استان فعالیت می کنند به طوری که 20 هزار جلد کتاب در مساجد جمع شده است.
وی افزود: در سال آینده باید در راستای فروش کتاب، تسهیل گری، خرید، چاپ، انتشار، ممیزی و تناسب تولید کتاب با توجه به نیاز مخاطبان برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه های آذربایجان غربی خلوت هستند، اضافه کرد: باید کتاب های منتشر شده برای مصرف مخاطبان به فروش برسند و انبار نشوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با انتقاد از نبود ایده پردازی در خصوص کتاب، مطالعه و کتابخوانی بیان کرد: باید از اندیشه های بدیع و خلاقانه اقشار مختلف مردم استفاده کنیم و در این راستا می توان جشنواره ایده گیری را در استان راه انداخت.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کتاب محوری ترین عنصر فرهنگی و شاخص توسعه است، گفت: سرانه استفاده از فضای مجازی در استان 64 دقیقه و مطالعه کتاب 14 دقیقه است که باید این رقم بهبود یابد.
جواد زاهدی افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها با اهتمام نهادهای اجتماعی و فرهنگی امکان پذیر نیست و مدارس و خانواده ها باید در این حوزه تلاش کنند.
وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور نگران کننده است، اضافه کرد: وضعیت آذربایجان غربی در این حوزه بدتر از متوسط کشوری بوده و مایه تاسف است.
وی بیان کرد: برای حل این مشکل کتاب باید به عنوان یک مولفه در نهاد خانواده جای گیرد و همه اعضا مقید به خواندن کتاب در زمان های مختلف روز باشند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی از محوریت کتاب در تمام فعالیت های این نهاد خبر داد و اظهار داشت: ما در صدد هستیم با افزایش سهم کتابخوانی در ساعات آموزشی کودکان، والدین را نیز به این سمت رهنمون کنیم.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: کتابخانه های زیادی در مناطق روستایی ایجاد شده که قابل قدردانی است.
شهلا تاجفر افزود: باید بستری فراهم شود تا کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی روی بیاورند و یکی از درخواست های اصلی آنان از والدین باید خرید کتاب باشد.
وی اضافه کرد: استانداری آذربایجان غربی از طرح های پژوهشی در حوزه افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی حمایت می کند.
در این جلسه از 70 فعال حوزه کتابخوانی در آذربایجان غربی تجلیل شد.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.