امین رستم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بالایی از لحاظ تنوع گیاهی در کشور داراست، اظهار داشت: با اتخاذ برنامه ریزی مدون در قالب زمانبندی بلندمدت و کوتاه مدت می توان استان را به عنوان یکی از قطب های گیاهان دارویی در کشور مطرح کرد.
«رستم زاده» با اشاره به نیاز کم آبی برخی از گونه های گیاهان دارویی و صرفه اقتصادی کشت آنها نسبت به سایر محصولات کشاورزی، گفت: درآمدزایی بالا از جمله یکی از دلایل متعددی برای تقدم کشت گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به فعالیت های گروه پژوهشی شیمی تجزیه و کروموتوگرافی گازی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، بیان کرد: در این گروه نیز خدمات مطالعاتی و تخصصی برای اتصال به بازار و برندسازی علمی و اقتصادی ارزش آفرین در بحث فروش و صادرات گیاهان دارویی ارائه شده است.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی همچنین در رابطه با طرح 150 هکتاری کشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی استان با اتکا به زنجیره کامل پژوهشی خود و با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی استان و ستاد احیای دریاچه ارومیه در این خصوص نقش آفرینی موثری خواهد داشت و تفاهم نامه آن در سال جدید با حضور مسوولان کشوری به امضا رسید.
وی در تشریح توانمندی های علمی و عملی گروه های پژوهشی واحد در حوزه گیاهان دارویی، بیان کرد: گروه متابولیت های ثانویه با توجه به طرح در دست اجرای خود که از ستاد احیای دریاچه ارومیه اخذ کرده است، تجربه ارزشمندی در حوزه گیاهان دارویی در بحث فرهنگ سازی علمی موضوع کسب کرده است و می توان در فازهای بعدی به صورت تخصصی تر به آن اتکا کرد.
به گزارش ایرنا اعضای این کمیته را نمایندگان استانداری، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی، خانه کشاورز، صندوق امید، صندوق اشتغال روستایی و عشایری، بنیاد برکت، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل منابع طبیعی، بنیاد علوی و دانشگاه ارومیه تشکیل می دهد.
ایده تشکیل کمیته گیاهان دارویی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و جهاد کشاورزی استان ارائه شده است.
یکهزار و 850 گونه گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است که در صورت کشت اصولی و فرآوری علمی و تجاری، ارزش افزوده غیرقابل تصوری برای اقتصاد ملی خواهد داشت.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.