ناصر حضرتی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، افزود: در قالب این سند بالادستی، شرح جامعی از استان، تحلیل وضع موجود، ملاحظات مختلف در بخش های متنوع با توجه به ویژگی های استان در حوزه های اقتصاد کلان، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست مورد تدوین قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مطالعات آمایش سرزمین در دولت گذشته نیز انجام شده بود ولی نواقص بسیاری داشت که به همین خاطر، این مطالعات توسط مشاور دیگری انجام شد تا ظرفیت ها، توانمندی ها، نقاط قوت و ضعف و ملزومات توسعه استان در راستای حرکت رو به جلو تدوین شود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات آمایش سرزمین، تنها یکی از اسناد بالادستی در حال تدوین آذربایجان غربی به شمار می رود، بیان کرد: سند ملی توسعه استان، برنامه اشتغال، برنامه های توسعه پنجساله از جمله دیگر اسناد در این بخش به شمار می رود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید تغییر نظریه پایه توسعه استان بود، ادامه داد: پس از این تغییر، همه محورهای صنعت، معدن، کشاورزی بدون افزایش سطح و گردشگری به عنوان محور توسعه استان مطرح شدند.
حضرتی از تصویب سند ملی توسعه آذربایجان غربی در تیرماه سال 1384 توسط دولت اصلاحات خبر داد و گفت: طبق این سند، این استان در سال افق با برتری استراتژیکی و ژئواکونومیکی، پیوند دهنده اقتصاد ملی با اقتصاد منطقه ای و جهانی بوده و در حوزه اجتماعی نیز با همگرایی قومی و علائق محکم ملی از شاخص های مطلوب اجتماعی و فرهنگی بهره خواهد برد.
وی یکی از مهمترین نتایج احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت تدبیر و امید را ارائه شاخص های مختلف در حوزه های گوناگون در خصوص تبیین وضعیت استان برشمرد و افزود: این امر موجب شد تا علاوه بر درک واقعیت های موجود استان، شکاف توسعه یافتگی آذربایجان غربی با استان های دیگر و فاصله شهرستان های مختلف درون استان به خوبی نمایان شود.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در سال های اولیه فعالیت دولت تدبیر و امید، از نامناسب بودن شاخص های توسعه انسانی نظیر درآمد، آموزش و بهداشت رنج می برد که در سال های اخیر اقدامات خوبی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاده و در بخش های دیگر نیز برنامه ریزی های لازم برای بهبود شاخص ها انجام شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص اعتبار مناسب به استان در 6 سال فعالیت دولت تدبیر و امید بیان کرد: در این مدت علاوه بر هزینه 60 هزار میلیارد ریالی در حوزه مهار آب های مرزی استان و انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، حدود پنج هزار و 500 میلیارد ریال در مدت سه سال برای اجرای طرح راه آهن مراغه – ارومیه و همچنین ردیف ویژه برای اجرای طرح های راهسازی، درمانی و آموزشی اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.