سعید رحمان پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 175 هزار و 444 هکتار مرتع در نقده وجود دارد، افزود: عملیات طرح بذرکاری در 100 هکتار از این اراضی مرتعی اجرا می شود.
وی اظهار داشت: این حجم از عملیات در حوضه کهریزه شکاک اجرا شده است.
وی ادامه داد: تقویت پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش کیفیت علوفه، افزایش ذخیره بهینه نزولات آسمانی و افزایش آب های زیرزمینی از اهداف مهم اجرای این طرح است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نقده بیان کرد: همچنین 11 هزار هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان در راستای جلوگیری از دخل و تصرف ساماندهی و مدیریت شدند و حفاظت و قرق 2 هزار و 600 هکتار از اراضی نیز با مشارکت مردمی صورت گرفته است.
وی در خصوص میزان اشتغال زایی این طرح ها گفت: با اجرای بذرکاری هر هکتار برای چهار نفر اشتغال زایی شده است.
رحمان پور با اشاره به اینکه امسال 10 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری در این شهرستان اختصاص یافته است، ادامه داد: اداره منابع طبیعی نقده در زیرحوضه ' کهریزه شکاک اقدام به اجرای عملیات مکانیکی و بیولوژیکی کرده که شامل اجرای پنج هزار مترمربع عملیات مکانیکی است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی با 6 هزار هکتار مساحت در داخل این حوضه شامل روستاهای کهریزه شکاک حلبی، کویک و یونسلو از دیگر برنامه های این طرح هاست.
وی اضافه کرد: یکهزار و 500 نفر از جوانان شهرستان نقده در راستای اجرای طرح های آبخیزداری مشغول فعالیت شده اند.
به گزارش ایرنا شهرستان 127 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع ‌است.
آذربایجان غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 101 هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می شود.
وجود مراتع مناسب موجب شده تا جمعیت دامی استان از تنوع خوبی برخوردار باشد؛ بیشتر مراتع در نوار مرزی بین ایران و ترکیه واقع شده و بنابراین بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه به ویژه در شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکز یافته است.
2093/9918
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.