فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لک لک ها جزو پرندگان مهاجر هستند و تنها در فصل بهار و تابستان به منظور لانه سازی و جوجه آوری وارد این منطقه می شوند.
وی اضافه کرد: به خاطر شرایط آب و هوایی، امنیت موجود در تالاب ها و شرایط مطلوب برای ماندگاری لک لک ها، امسال شمار زیادی از آنها در فصل پاییز که مهاجرت لک لک ها به مناطق جنوبی آغاز می شود، کوچ نکرده و در تالاب ها و حاشیه شهر مهاباد ماندگار شده اند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کلنی لک لک ها بیشتر در حاشیه تالاب حسن خان (یوسف کند)، رودخانه مهاباد و اطراف مجتمع کشت و صنعت مهاباد ماندگار شده و در طول زمستان به تغذیه و استراحت می پردازند.
وی از روستاییان حاشیه این تالاب ها و مناطقی که لک لک ها در آنها ماندگار شده اند، خواست در این فصل از مزاحمت و برهم زدن آرامش این میهمانان زمستانی خودداری کرده و در صورت امکان مواد غذایی و خوراکی را برای لک لک ها فراهم سازند.
سخنور از تلاش های برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه لانه سازی و ایجاد محیط های امن برای لک لک ها در حاشیه روستاهای این شهرستان قدردانی کرد.
وی گفت: لانه سازی لک لک ها در روستاهای مهاباد نشانه وجود محیطی مناسب توام با امنیت و آرامش در این منطقه بوده و این اتفاق بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست این شهرستان است.
به گزارش ایرنا، همزیستی که بین مردم این منطقه و لک لک ها در چندین دهه اخیر بوجود آمده موجب شده است تا مردم در حراست از این پرنده و فراهم ساختن محیطی امن برای زندگی آن تمام توان خود را بکار گیرند.
این رفاقت دیرینه بین پرندگان و مردم این دیار حتی باعث شد تا چند سال قبل یکی از روستاییان این شهرستان در حین کمک به این پرنده و هنگام بالا رفتن از یک تیر چراغ برق جان خود را از دست دهد.
طبق باور مردم این منطقه، لک لک ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه بازمی گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر حاجی لک لک یا حاجی لق لق هم می گویند.
لک لک، پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پاها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد.
وجود تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است و براساس آخرین بررسی‌ها، بیش از 70 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده اند.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.