دکتر منوچهر بشیریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تحقیقات فراوان سوالات بدون پاسخ زیادی در مورد جنبه های مختلف این بیماری وجود دارد.
وی اظهار داشت: پروستات غده ای به وزن تقریبی 20 گرم و قسمتی از دستگاه ادراری و تناسلی مردان است که بخشی از مایع منی را برای انزال تهیه می کند.
وی ادامه داد: بزرگی خوش خیم پروستات از عوارض نامطلوب تغییرات هورمونی و افزایش سن است و اندازه این غده بین 30 تا 50 سالگی هر پنج سال یکبار 2 برابر می شود و مشکلات ادراری برای مردان ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: علایم بالینی بزرگ شدن غده پروستات به تدریج ایجاد می شود و شامل کاهش فشار ادرار، نیاز به زور زدن برای تخلیه کامل ادرار، تکرر ادرار به ویژه در ساعات بعد از خواب شبانگاهی، قطع و وصل جریان ادرار در حین ادرار کردن، قطره قطره آمدن ادرار به ویژه در انتهای ادرار کردن ، سوزش ادرار، احساس فوریت برای تخلیه ادرار و سرریز شدن ادرار به دنبال پرشدن مثانه است.
این متخصص اورولوژی گفت: عفونت ادرار، ایجاد سنگ در مثانه، بی اختیاری ادرار، ایجاد نارسایی کلیه، ظاهر شدن خون در ادرار و احتباس ادرار از عوارض بزرگ شدن پروستات است.
دکتر بشیریان افزود: بیمارانی که با علایم بزرگ شدن پروستات مراجعه می کنند، بالای40سال سن دارند و شرح حال و معاینه فیزیکی می تواند در تشخیص بیماری این بیماران موثر باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، سونوگرافی یک روش پاراکلینیک خیلی خوب در تشخیص بیماری است و اندازه گیری PSA در خون می تواند در تشخیص زود هنگام سرطان بدخیم پروستات موثر باشد.
وی اظهار داشت: این بیماری در بیشتر موارد با درمان دارویی قابل کنترل بوده و استفاده از داروهای مهار کننده گیرنده آلفا در درمان بزرگی خوش خیم پروستات بسیار موثر و عالی است و «تامسولوسین» از بهترین این داروها در درمان به شمار می رود.
این متخصص اورولوژی گفت: مطالعات نشان داده است که تخم کدوی بدون پوست، عصاره خشک گزنه و برگ و گل های خشک شده شبدر قرمز در درمان این بیماری موثر است و بعضی از کتاب ها نقش رزماری، زنجبیل، چای سبز را نیز در درمان این بیماری موثر می دانند.
وی بیان کرد: بیمارانی که به اقدامات دارویی جواب نمی دهند، تحت اعمال جراحی بسته یا باز قرار می گیرند و در عمل جراحی بسته از طریق مجرا غده پروستات تراشیده یا لیزر می شود که اثرات بسیار خوبی در درمان بیماران دارد.
وی اضافه کرد: در عمل جراحی باز که در پروستات های خیلی بزرگ انجام می شود، غده پروستات بزرگ شده از داخل مثانه خارج می شود.
به گزارش ایرنا یک تا هفتم اسفندماه هرسال هفته سلامت مردان نام گرفته است و امسال این هفته با محوریت شعار «مردان فعال تر، مردان سالم تر» نامگذاری شده است تا مردان بیشتر از گذشته نسبت به سلامتی خود توجه کنند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.