رییس اداره ورزش و جوانان تکاب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کوهنوردان که اعضای باشگاه کوهنوردی «بالقیز افشار» تکاب هستند، در یک صعود سخت زمستانی با وجود بارش برف و کولاک شدید بیش از 6 ساعت کوهپیمایی کردند.
رضا طلایی افرود: کوهنوردان تکابی که سابقه و مهارت صعودهای پرخطر زمستانی را دارند، از مسیر روستای قراولخانه بخش تخت سلیمان در دمای منفی 15 درجه سانتی گراد با وجود وزش باد با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت به قله کوه باستانی بلقیس تکاب صعود کردند.
وی گفت: صعود سخت و زمستانی این کوهنوردان با تجربه با موفقیت انجام شد و آنان توانستند مسیر خطرناک صعود تا قله بلقیس را با کنار زدن تپه های برفی به ارتفاع بیش از 2 متر کوهپیمایی کنند.
طلایی با بیان اینکه این کوهپیمایی زمستانی تجربه ای متفاوت برای کوهنوردان تکاب به شمار می رود، اضافه کرد: این کوهنوردان در سلامت کامل، ارتفاعات برفی کوه بلقیس را با وجود کولاک پیمودند و پس از اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز قله، فرود خود را آغاز کردند.
رییس اداره ورزش و جوانان تکاب ادامه داد: جذابیت مسیر و علاقه وافر به کوهنوردی، این کوهنوردان را به صعود ترغیب کرد و آنان توانستند موانع موجود در راه این صعود را به خوبی پشت سر بگذارند و صعودی موفقیت آمیز داشته باشند.
طلایی بیان کرد: صعود به کوه بلقیس برای کوهنوردان جوان و کم تجربه و ورزشکارانی که تاکنون مسیر برفی صعود را طی نکرده اند، امری دشوار و خطرناک است.
وی توصیه کرد که کوهنوردان در صورت علاقه مندی به صعود زمستانی به کوه بلقیس همراه با گروه های کوهنوردی باسابقه و مجرب این صعود مهیج و مفرح را تجربه کنند.
وی افزود: هنگام برف کوبی و کوهپیمایی کوهنوردان تکابی در ارتفاعات بلقیس سرعت زیاد باد موجب کند شدن حرکت کوهنوردان شد اما آنان مسیر را گم نکرده و به سلامت به قله کوه صعود کردند.
به گزارش ایرنا، قله بلقیس در 42 کیلومتری تکاب و سه کیلومتری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان واقع شده است و با سه هزار و 350 متر ارتفاع یکی از قلل مرتفع غرب کشور محسوب می شود.
این ارتفاعات به علت داشتن طبیعت بکر و زیبا، مشرف بودن به آثار تاریخی تخت سلیمان و همچنین دارا بودن بقایای معماری و تاریخی در خود قله یکی از مقاصد مورد علاقه کوهنوردان است و ظرفیت مناسبی برای گردشگری و ورزش های زمستانی محسوب می شود.
تکاب در منطقه ای سردسیر و کوهستانی در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و بیش از 300 ورزشکار در این شهرستان در رشته کوهنوردی فعالیت می کنند.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.