به گزارش ایرنا رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی روز یکشنبه در مراسم بهره برداری این مراکز که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: این مراکز در بیمارستان های نقده، مهاباد، امام خمینی (ره) و شهید مطهری ارومیه به بهره برداری رسید.
جواد آقازاده افزود: سه مرکز ماموگرافی توسط متخصصان کشور ژاپن تجهیز شده و مرکز مهاباد نیز به کلونوسکوپی، سونوگرافی و ماموگرافی تجهیز شده است.
وی با اشاره به اینکه برای ساخت هفت مرکز در سطح استان 160 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اعلام کرد: برای تجهیز مراکز مورد بهره برداری 40 میلیارد ریال نیز هزینه شده است.
وی بیان کرد: هفت مرکز غربالگری در آذربایجان غربی در حال راه اندازی و ساخت است که از این تعداد جز مرکز شهرستان خوی تمامی مراکز از پیشرفت 100 درصدی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: این مراکز در شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد، نقده، ماکو و میاندوآب قرار دارند و که مراکز شهرستان های ماکو و میاندوآب تا پایان سال تجهیز می شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سرطان ریه شایع ترین سرطان در بین مردان این استان است، گفت: این نوع سرطان با توجه به شیوع مصرف سیگار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
آقازاده بیان کرد: آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری را در بخش سرطان سیستم عصبی مردان و رتبه دوم را در بخش زنان داراست.
وی اضافه کرد: همچنین آذربایجان غربی رتبه چهارم را در سرطان معده، رتبه 12 را در سرطان سینه و رتبه چهارم را در شیوع سرطان پروستات دارد.
وی با اشاره به اینکه 9 هزار و 900 نفر بیمار مبتلا به سرطان در سال های 1393 و 1394 در آذربایجان غربی تشخیص داده شده است، اعلام کرد: سالانه پنج هزار نفر بیمار مبتلا به سرطان در این استان شناسایی می شود.
به گزارش ایرنا، 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در 45 دانشگاه علوم پزشکی کشور و با پوشش جمعیتی 250 شهر به طور همزمان از سوی وزارت بهداشت افتتاح شد.
این مراسم با حضور سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و جمعی از مسوولان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
غربالگری سرطان نوعی آزمایش غربالگری به‌ شکل جستجوی سرطان پیش از ظهور علایم بیماری در فرد است،غربالگری به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند.
کاهش یا حذف مرگ بر اثر سرطان در سرطان‌هایی که تا 90 درصد قابل درمان هستند، و کاهش تعداد افرادی که سرطان در آن‌ها، توسعه‌ یافته و به مرحله پیش‌ رونده می‌رسد از اهداف غربالگری سرطان است.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.