به گزارش ایرنا نرخ 58 تا 65 هزار تومانی گوشت مخلوط گاو و 80 هزار تومانی گوشت مخلوط گوسفند در بازار این استان مصرف‌ کنندگان را به سمت مصرف گوشت مرغ سوق داده است.
کارشناسان این بخش، قاچاق دام به ویژه گوسفند زنده، کم بودن سهمیه تعلق گرفته گوشت قرمز به استان، افزایش قیمت گوشت قرمز، آزاد بودن صادرات مرغ، کاهش نهاده های دام و طیور، افزایش تقاضای مردم برای مصرف گوشت مرغ، افزایش شدید قیمت جوجه یکروزه به علت صادرات تخم مرغ نطفه دار از طریق مبادی غیر قانونی، افزایش 2.5 برابری هزینه های حمل نهاده های دامی از بندر به آذربایجان غربی را از علل مهم این گرانی و کمبود گوشت به ویژه گوشت مرغ می دانند.
رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه نیاز روزانه استان 200 تن گوشت مرغ است، گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز موجب افزایش تقاضا برای مصرف گوشت سفید و از جمله گوشت مرغ شده است.
وی میزان جوجه ریزی در آذرماه را سه میلیون و 400 هزار قطعه با تولید 6 هزار و 464 تن گوشت مرغ عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان 464 تن بیشتر از نیاز عادی استان است ولی جوابگوی فعلی متقاضیان نیست.
جلیلی با اشاره به افزایش 52 درصدی در میزان جوجه ریزی طی دی ماه، گفت: این افزایش موجب جوجه ریزی به تعداد بیش از پنج میلیون قطعه شده است که به تولید 9 هزار و 800 هزار تن گوشت مرغ منجر خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز توزیع گوشت مرغ مازاد تولیدی در استان از 15 بهمن تا 15 اسفند ماه در استان، بیان کرد: اگر بازار کشور رشد زیادی نداشته باشد، قیمت مرغ در استان کنترل خواهد شد.
وی بیان کرد: راهکار اصلی در تنظیم بازار گوشت مرغ متناسب بودن قیمت نهاده‌های تولید با قیمت عرضه مرغ می باشد و هر اندازه میزان نهاده‌ها در بازار بیشتر باشد، گوشت مرغ با قیمت ارزان تری توزیع می‌شود.
جلیلی با اشاره به قیمت 12 هزار و 500 تومانی گوشت مرغ در استان ادامه داد: یکهزار و 695 تن گوشت مرغ منجمد، 151 تن گوشت گوسفندی گرم، 32 تن گوشت گوسفندی منجمد، 32 تن گوشت منجمد گاوی و در مجموع یکهزار و 910 تن گوشت امسال در استان توزیع شده است؛ اگر این توزیع‌ها انجام نمی‌شد، قیمت گوشت افزایش بیشتری می‌یافت.
وی با بیان اینکه در مورد امور دام سرمایه گذاری اندکی در این استان انجام شده است، افزود: برای تامین گوشت سفید زیرساخت‌های لازم در استان وجود داشته و سرمایه‌گذاری مناسبی بر روی آن انجام شده است ولی درباره گوشت قرمز کمبود وجود دارد.
جلیلی بیان کرد: آذربایجان‌غربی از ظرفیت تولید سالانه بیش از 15 هزار تن ماهی و آبزیان برخوردار است و از لحاظ پرورش ماهی در بین استان‌های غیرساحلی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد تولیدات استان در گوشت قرمز در دامداری‌های سنتی انجام می‌شود، گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاری مناسبی در این موضوع صورت نگرفته است و باید دامداری‌های صنعتی افزایش یابد.
جلیلی اضافه کرد: حمایت از دامداران و به ویژه دامداری های صنعتی الزامی بوده اما طی هفت سال گذشته به دامداری های سنتی تسهیلات کم بهره داده نشده و این امر به کاهش دام و مطرح شدن قاچاق دام منجر شده است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری حدود 95 هزار تن نهاده های دامی به استان حمل و 45 هزار تن آن تاکنون توزیع شده و هم اکنون 50 هزار تن ذخیره استراتژیک در انبارهای آذربایجان غربی موجود است تا در صورت بروز مشکل، مانعی در عرضه نهاده ها و تامین آن برای واحدهای متقاضی وجود نداشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: مصرف سالانه نهاده های آذربایجان غربی 400 هزار تن نهاده برآورد می شود که شامل روزانه 330 تن جو، 270 تن سویا و 500 تن ذرت است.
وی بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی انجام شده در استان افزایش ذخایر نهاده های موجود در انبارها از 50 هزار تن به 100 هزار تن مدنظر است تا هیچ مشکلی در زمینه ارائه و تامین نهاده ها رخ ندهد.
رضا حسینی، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: باید یک برنامه عملیاتی برای تامین و توزیع گوشت گرم و منجمد تهیه شود.
وی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی در حوزه تولیدات صنعت طیور از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: نهاده های دامی باید به موقع تامین شود اما در این زمینه دغدغه وجود دارد و بخش خصوصی نیز آماده هر گونه همکاری است.
حسینی ادامه داد: ساماندهی بازار گوشت استان به ویژه گوشت مرغ در اولویت است و تامین و افزایش ذخیره نهاده ها جزو اقدامات در دست اجرا به شمار می رود.
وی ادامه داد: نظارت بیشتر بر این موضوع نیز باید جزو برنامه نهادهای ناظر بازار باشد و از بازرسان و نظارت کنندگان صادق و تحلیل گر و فعال و آگاه به مسایل روز اقتصادی استفاده شود تا بتوان بازار را مدیریت کرد.
وی اضافه کرد: نحوه تامین و توزیع گوشت قرمز و سفید در استان در آستانه سال جدید بسیار مهم است و با تامین به موقع نهاده های دامی و خوراک طیور می توان به بهترین وجه آن را مدیریت کرد.
حسینی بیان کرد: آذربایجان غربی در تولید گوشت قرمز و سفید قادر است علاوه بر تامین نیاز خود به رفع بخشی از نیازهای سایر استان ها هم کمک کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: این استان دارای دامداری های سنتی بسیاری است که تبدیل آنها به صنعتی یک نیاز در راستای افزایش تولید به شمار می رود.
حسینی بیان‌ کرد: اتخاذ تصمیم هایی برای ممنوعیت خروج مرغ زنده از استان لازم است و به زودی سیاست های این بخش ابلاغ می شود.
وی با اشاره به قیمت بالای گوشت قرمز افزود: یکهزار و 400 نفر در سازمان جهاد کشاورزی استان مشغول به خدمت هستند و این نهاد می تواند تعدادی متخصص را برای نظارت و مدیریت دام و طیور و تشکیل یک اتاق فکر برای این امر اختصاص دهد.
وی گفت: آذربایجان غربی هنوز نتوانسته است زنجیره گوشت قرمز را راه اندازی کند در حالی که در مدت هشت تا 9 ماه این موضوع را می توان مدیریت کرد و مانند زنجیره مرغ موفق شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم با اشاره به علل افزایش قیمت گوشت مرغ در استان گفت: علت آن افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا در استان و افزایش قیمت گوشت قرمز است و باید از صادرات مرغ به ارمنستان جلوگیری شود.
سیدفضل‌الله قریشی با اشاره به اینکه وجود دامداری‌های سنتی در استان از ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، اضافه کرد: دامداری‌های سنتی بدون هزینه و وام به تولید اقدام می کنند و مشکل تولید در اینگونه دامداری‌ها وجود ندارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به قاچاق هفت هزار راس دام از پیرانشهر اضافه کرد: بی‌شک مساله قاچاق گوشت، تاثیر بسیار نامطلوبی در بازار مصرف داشته است و باید با برنامه‌ریزی و ساز و کارهایی از این اقدام جلوگیری شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی هم گفت: بر اساس اعلام مرزبانی از ابتدای امسال 20 هزار و 300 راس دام قاچاق در مرزهای آذربایجان‌غربی کشف شده است.
احمد دهقان افزود: در زمینه تامین سایر کالاهای اساسی در استان مشکلی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا وجود بیش از 750 واحد مرغداری در آذربایجان غربی شامل تمام زنجیره های مرغ، وجود بیش از 14 کشتارگاه و دارا بودن مراتع و چراگاه های فراوان از جنوب تا شمال استان ظرفیتی بکر برای فعالیت اقتصادی در این بخش محسوب می شود.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.