به گزارش ایرنا، بحران آب در حالی به یک معضل جدی در ایران تبدیل شده است که به زعم بسیاری از کارشناسان، فرهنگ استفاده صحیح از آب در میان مردم می تواند نقش بسزایی در مدیریت آن ایفا کند.
کاهش بارندگی‌ها به‌ ویژه پوشش برف در نقاط کوهستانی تغذیه آب‌های زیرزمینی را به شدت در معرض خطر قرار داده و استفاه بی رویه از آب شرب در موارد غیرضروری همچون کارواش ها نیز این مشکل را تشدید کرده است.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند فرهنگ درست مصرف آب می تواند تا حد زیادی بحران آب را مدیریت کند.
در این میان یکی از اماکنی که این روزها ملکان آن بدون توجه به معضل کم آبی اقدام به مصرف بی رویه آب شرب در شهرستان مهاباد می کنند، کارواش هایی است که روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود.
طبق آخرین آمار امور آب و فاضلاب شهری مهاباد، هم اکنون 68 واحد کارواش در سطح این شهر فعال هستند که حدود 20 درصد آنها از آب شرب شهری و بقیه از آب چاه برای شست و شوی خودروها استفاده می کنند.
میانگین روزانه مصرف آب کارواش های شهر مهاباد 45 تا 50 متر مکعب آب است که براین اساس در طول یک ماه بیش از 650 متر مکعب آب در این مکان ها هدر می رود.
این در حالی است که طبق اعلام وزرات نیرو، هزینه تصفیه هر لیتر آب شهری 25 هزار ریال باشد می باشد و بدین گونه سالانه 20 میلیارد ریال از مبالغ هزینه شده برای تصفیه آب شهری مهاباد به دلیل استفاده نابجا از آب شرب در کارواش ها هدر می رود.
سلیمانی، مدیر یک کاوراش در مهاباد به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: برای شستن یک خودرو در منازل 200‌ لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی که در کارواش‌ها برای شستن هر خودرو 20‌ لیتر آب استفاده می شود.
وی افزود: بطور میانگین در روز 10 خودرو در این کارواش شسته می شود که با مصرف 20 لیتر آب برای هر خودرو، روزانه تنها 200 لیتر آب مصرف می شود.
وی اضافه کرد: آب مصرفی در این کارواش، آب شرب تجاری است و در ماه یک میلیون و 100 هزار ریال هزینه آب پرداخت می کنیم.
یکی دیگر از کارواش داران مهاباد به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از آب به علت داشتن نمک یا آهک برای خودروها هنگام شست و شو مناسب نبوده و موجب افتادن لکه بر روی بدنه خودرو می شود، از این رو استفاده از آب شرب بهتر از آب چاه است.
جمشید محمدی گفت: کارواش ها معمولا از آب شرب شهری استفاده می کنند چون ما شبکه مجزایی نداریم و تک شبکه هستیم.
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری مهاباد نیز اظهار داشت: کسی مخالف وجود کارواش‌ها یا منکر ضرورت حضور آنها در شهرها نیست، چون اگر کارواش نباشند مردم شلنگ به دست می‌شوند و صدها لیتر آب شیرین تصفیه شده را به هدر می دهند.
محمد معروفی ادامه داد: اولویت این شرکت ترغیب شهروندان به استفاده از کارواش هایی است که از آب شرب تغذیه نمی کنند، زیرا این کار باعث می شود تا میزان مصرف آب برای شستن هر خودرو نسبت به منزل بسیار کاهش یابد.
وی با بیان اینکه استفاده از آب شرب توسط کارواش ها برای شستشوی خودروها تخلف و نظارت بر عملکرد کارواش ها بر عهده آب و فاضلاب شهری است یادآوری کرد: با توجه به قیمت تصاعدی آب، کارواش ها نباید از آب شرب استفاده کنند و باید منابع آب خود را از منابع آب خام تامین کنند.
وی با اشاره به نقش پر رنگ رسانه ها در فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش اهمیت موضوع آب شرب، افزود: ‌در راستای تغییر آب مصرفی کارواش‌ها به غیر شرب، جلسات متعددی برگزار شده است و بهره گیری از منابع آب غیرشرب با بکارگیری مخزن در کارواش ها و تعیین منطقه برای برداشت آب در دستور کار قرار خواهد گرفت.
شرکت آب و فاضلاب شهری مهاباد دارای 47 هزار مشترک آب و 45 هزار مشترک فاضلاب است.
سد مهاباد دارای 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید می باشد که از این میزان سالانه بیش از 18 میلیون مترمکعب به مصرف آب شرب شهر مهاباد می رسد.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.