کوروش سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 6 مزرعه پرورش ماهی سردآبی در مهاباد فعالیت می کند و مجوز توسعه یک مزرعه برای افزایش از پنج تن به 60 تن تولید در سال صادر شده است.
وی اظهار داشت: از این تعداد مزرعه پرورش ماهی 2 واحد در بخش خلیفان و چهار واحد نیز در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد که بخشی از مصرف ماهی مهاباد را تامین و بخشی نیز به استان های دیگر و حتی کشور عراق صادر می شود.
وی بیان کرد: در صورت تامین بچه ماهی مورد نیاز مزارع این شهرستان، این واحدها می توانند در سال 2 نوبت ماهی را پرورش و روانه بازار مصرف کنند.
وی با اشاره به فعالیت یک کارگاه تکثیر بچه ماهی سردآبی به ظرفیت 20 هزار قطعه در این شهرستان اضافه کرد: این واحد توانسته بخشی از بچه ماهی مورد نیاز این واحدها را تامین کند اما بخش عمده بچه ماهی مورد نیاز واحدهای پرورش ماهی این شهرستان از دیگر استان ها تامین می شود.
سعیدی گفت: با توجه به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه مجوز جدید برای احداث مزرعه پرورش ماهی در این شهرستان تنها به متقاضیانی داده می شود که آب مورد نیاز واحد آنها از چشمه تامین شود و مجوز برای متقاضیان استفاده از آب چاه صادر نمی شود.
وی بیان کرد: توجه به صادرات آبزیان، این امر می تواند نقش مهمی در افزایش سودآوری این محصولات داشته باشد از اینرو مرغوبیت محصول تولید شده باعث می شود بازارهای جدید برای تولیدات این شهرستان فراهم شود.
به گزارش ایرنا، در مهاباد علاوه بر ماهیان سردآبی سالانه 35 هزار تُن ماهی گرمابی در سد سنجاق و دریاچه پشت سد مهاباد شامل انواع ماهی های بومی و غیربومی شامل زرد ماهی، سفید رودخانه ای، آمور، سیم برگ، سوف و فیتوفاک صید می شود.
توجه به موضوع شیلات و افزایش تولید آبزیان علاوه بر اینکه می تواند باعث اشتغالزایی در مهاباد شود، می تواند به صورت غیر مستقیم در سلامت خانواده ها نیز نقش داشته باشد.
همسایگی کشور عراق و نزدیکی به بازار مصرف در این کشور می تواند زمینه را برای صادرات بیشتر آبزیان و در نتیجه انگیزه تولید بیشتر در پرورش دهندگان آبزیان را در مهاباد افزایش دهد.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.