سید حسن سید هادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح خیرخواهانه و قابل تحسین دوستداران حفظ محیط زیست در قالب اجرای طرح ملی مشارکتی با عنوان زاگروسانه و به طور خودجوش تاکنون در چهار مرحله انجام شده است.
وی اضافه کرد: این حرکت خود جوش و مردمی به منظور گسترش فرهنگ درختکاری و حفاظت از مراتع و مناطق پوشش درختان مهاباد انجام می شود.
وی با اشاره به تخریب جنگل ها و دخالت انسان ها در از بین بردن گونه های بومی منطقه بیان کرد: نهضت سبز زاگرس به منظور احیا و حفظ این گونه ها در سال های اخیر به کاشت این گونه ها در عرصه و نهالستان اقدام کرده است.
وی ادامه داد: آتش‌سوزی‌های عمدی، خشک‌سالی، چرای بی ‌رویه دام، قطع درختان، احداث راه‌های روستایی و بین‌شهری و جنگل‌خواری از دیگر موارد موثر در تخریب این‌گونه گیاهی و بومی است.
سید هادی با اشاره به اینکه کاشت بذر براساس گونه های مناسب با شرایط بومی منطقه انجام می شود، اظهار داشت: این گونه ها شامل بلوط، گردو، شیلان، بادام کوهی، ول، زالزالک، گلابی وحشی، بادام وحشی، گلخنگ، سماق وحشی و تاگ است.
وی یادآور شد: این طرح با همکاری انجمن سبز اندیشان جوان مهاباد، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره حفاظت از محیط زیست و طبیعت دوستان و آموزش و پرورش مهاباد اجرا شده است.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه هر کجا مشارکت و همراهی مردم باشد کار با موفقیت بیشتر و نتیجه بهتری انجام می شود خواستار حمایت و توجه بیشتر مسوولان به این تشکل‌ها شد.
به گزارش ایرنا، طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی به منظور یکپارچه سازی بهره برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در فعالیت های اقتصادی، برنامه ها و طرح های بخش های دولتی برای مدیریت بهره برداری منابع در محدوده کوهستان زاگرس مرکزی انجام می شود.
جنگل های مهاباد که جزو جنگل های زاگرس شمالی بوده در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.