به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز سه شنبه در نشست بررسی آب و برق شهرستان خوی اضافه کرد: ادامه ساخت سد غازان یا انتقال آب سد آغ چای برای این منظور مورد مطالعه قرار می گیرد.
وی بر صرفه جویی مردم در مصرف آب و برق تاکید کرد و افزود: اصلی‌ترین سرمایه ما وقت است که باید در این مدت محدود کار‌های خود را به بهترین شکل ممکن ادامه بدهیم تا پیش آیندگان سرافزار باشیم.
فرماندار شهرستان خوی نیز در این جلسه بیان کرد: به گفته کارشناسان در صورت توجه نکردن به خشکسالی با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.
محمد عابدی افزود: شهرستان خوی در همسایگی دریاچه ارومیه و حوضچه این دریاچه قرار دارد و دشت ممنوعه می‌باشد.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته در ارتباط با بخش آب اقدام کارشناسی انجام نشده است و خوی مشکلات زیادی در این حوزه دارد.
عابدی با تاکید بر لزوم احداث سد مخزنی برای تامین نیاز‌های آبی شهرستان نیز گفت: اگر تا سه چهار سال آینده راهکاری برای حل مشکل آب شرب پایدار خوی در نظر گرفته نشود، جمعیت 420 هزار نفری این شهرستان با چالش جدی مواجه می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه به عنوان متولی آب شرب استان موافق طرح تامین آب پایدار از سد غازان نیست، گفت: هر ساله شاهد پایین آمدن سطح ایستابی چاه‌ها هستیم و مجبوریم سالانه سه تا چهار حلقه چاه حفر وارد مدار بهره برداری کنیم.
رسول اکبری در بخشی از سخنان خود با اشاره به کیفیت پایین آب رودخانه الند و قطور گفت: انتقال آب از سد آغ چای راه حل مشکل ماست که باید نگاه ملی به این موضوع لحاظ شود.
سیدتقی کبیر‌ی نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه، عمده‌ترین مسائل در مورد تامین آب پایدار شهر خوی از سد غازان است، گفت: با توجه به فرآیند 20 ساله، این سد هنوز به سرانجام نرسیده است.
به گزارش ایرنا، خوی در برداشت آب از منابع زیرزمینی به علت بحران آب در سفره های زیرزمینی به عنوان دشت ممنوعه حفر چاه در آذربایجان غربی اعلام شده است؛ این در حالی است که سالانه بیش از 180 میلیون مترمکعب از آب رودخانه های قطور و الند خوی به علت نبود طرح های مهار و کنترل آب از دسترس خارج می شود.
سد انحرافی بویلاپوش بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعددی نظیر چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث می شود.
عملیات آغاز ساخت این سد در سال 1388 شروع شد اما به دلیل نبود اعتبار لازم به صورت نیمه کاره رها شد و به گفته رییس اداره امور آب خوی این سد هم اکنون پیشرفت بیش از 40 درصدی دارد.
با اتمام ساخت سد بویلاپوش، 38 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش آبیاری قرار می گیرد.
7132/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.