جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال گذشته 82 مورد پروژه مرمت بناهای تاریخی و مطالعاتی در آذربایجان غربی آغاز شد که تعدادی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر نیاز به فصل های دیگر مرمتی دارند.
وی ادامه داد: در همین مدت، در چهار بافت و بنای تاریخی استان شامل قلعه سردار بوکان، مسجد جامع ارومیه، پایگاه ملی حسنلو و پایگاه ملی بسطام کار مطالعات باستان شناسی و تعیین حریم انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به به موضوع راه اندازی موزه های جدید گفت: تنوع موزه ها می تواند مقاصد جدیدی را برای گردشگران فراهم سازد و بر همین اساس کار مطالعاتی برای راه اندازی 12 موزه تخصصی در شهرهای مختلف استان آغاز شده است.
جباری در ادامه به سرمایه گذاری در بخش گردشگری آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون 40 مورد پروژه سرمایه گذاری گردشگری شامل ایجاد هتل و تاسیسات گردشگری و رفاهی با حجم سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال در مناطق مختلف استان در دست اجراست.
وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها 50 درصد است، گفت: پیش بینی می شود که این 40 طرح عمرانی به تدریج در 2 سال آینده به بهره برداری برسد و با تحقق این طرح ها 30 درصد بر ظرفیت فضای مراکز اقامتی استان اضافه شود.
جباری به آمار گردشگران ورودی به استان در هفت ماه گذشته اشاره کرد و گفت: امسال حدود یک میلیون نفر در مراکز اقامتی استان اقامت داشته اند که به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش دارد.
وی گفت: در راستای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران در مراکز اقامتی و مجتمع های خدماتی رفاهی، بازدیدهای مستمر و تلفیقی از سوی این اداره کل در طول سال انجام می گیرد که در صورت نیاز تشویق ها و اخطارهای کتبی اعمال شده است.
وی درباره حوزه صنایع دستی نیز بیان کرد: تاکید سازمان میزاث فرهنگی بر مهارت آموزی و آموزش حرفه های مرتبط با صنایع دستی بوده و در این راستا از همکاری آموزشگاه ها برای برگزاری دوره های مختلف آموزشی به هنرجویان استقبال می شود.
جباری با بیان اینکه 350 هنرمند برای برخورداری از تسهیلات به بانکها معرفی شده اند، ادامه داد: در سال جاری 322 مورد مجوز جدید فعالیت برای فعالان صنایع دستی صادر شد که نسبت به سال قبل 60 درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یکهزارو 604 اثر، بنا و محوطه تاریخی اعم از ملموس و ناملموس بوده که در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.
تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای ماکو جزو 2 اثر تاریخی مهم این استان هستند که در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.