به گزارش ایرنا، ناله های سخت و کم رمق «کانی»، پریشانی و بی تابی مادرش و تلاش های بی وقفه پرستاران و پزشکان برای آرام کردن دردهای این دختر بچه پنج ساله را می توان در نگاه اول مشاهده کرد.
کانی که اینک در بین مرگ و زندگی دسته و پنجه نرم می کند، علاوه بر دعاهای مادر، پانسمان مخصوص تزریق سرم روی مچ دست کوچک و نحیف اش و تیک تاک افتادن قطرات سرم، تنها رمق زندگی اش است.
والدین کانی از این نگران بودند که وی در راه مهد از دست فروشان خوراکی غیربهداشتی خریداری کند؛ هرگز تصور نمی کردند که آب روستا باعث مسمومیت فرزندشان و باقی دوستان وی شده باشد.
رحیم جوانمردی از اهالی روستای دریاس نیز می گوید: دختر کوچکم «سونیا» که تازه 6 ساله شده، چند شبانه روز است که از مسمومیت رنج می برد و در بیمارستان بستری است و وضعیت خوبی ندارد.
منصور مامندی نیز گفت: ما یک خانواده 11 نفری هستیم که 10 نفر از افراد خانواده ام دچار مسمومیت شده اند که چند نفر از آنان در بیمارستان بستری هستند و بقیه به صورت سراپایی مداوا شدند.
وی از مسوولان خواست هزینه های بیمارستانی را برای خانواده های این روستا رایگان کنند چون بسیاری از خانواده های این روستا توان پرداخت هزینه های بیمارستانی را ندارند.
وی افزود: کودکان خردسال را به خانه یکی از آشنایانمان در مهاباد منتقل کردیم تا از این بیماری در امان باشند و نمی دانیم این وضعیت تا کی تداوم خواهد داشت.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: تاکنون 394 نفر از اهالی روستای دریاس این شهرستان به دلیل مسمومیت ناشی از آلودگی آب به مراکز درمانی مراجعه کردند و برای مداوا پذیرش شده اند.
سامرند مرزنگ افزود: طی چند روز اخیر 94 نفر از این تعداد به دلیل شدت مسمومیت بستری شدند که تاکنون 32 نفر از آنان ترخیص شده اند.
وی با اشاره به استقرار یک تیم پزشکی در روستای دریاس نیز افزود: این تیم شامل پزشک عمومی، پرستار و کارشناسان بهداشت محیط بوده و تاکنون 164 نفر را مورد معاینه قرار داده اند.
مرزنگ گفت: پایگاه سیار فوریت های پزشکی 115 مهاباد نیز با چند دستگاه آمبولانس مجهز و تکنسین فوریت های پزشکی، تیم های بهداشت محیط، پرستار و بهورزان روستا آماده خدمات رسانی به مردم این روستا هستند.
وی یادآور شد: وضعیت جسمانی این بیماران رو به بهبود بوده و تاکنون بیمار بدحالی که نیاز به اعزام به مرکز استان یا شهرستان های معین باشد، وجود نداشته است.
مرزنگ گفت: چشمه های تامین کننده آب آشامیدنی روستا دارای آلودگی میکروبی بود که بلافاصله با هماهنگی های بین بخشی نسبت به از مدار خارج کردن چشمه از شبکه آبرسانی روستا اقدام شد.
وی یادآور شد: تست آزمایشگاهی آب شرب روستا نشان می دهد که بار میکروبی آب بسیار بالا بوده و استفاده از آب لوله کشی این روستا تا شست و شوی مخازن و لوله های انتقال آب ممنوع است.
وی از اهالی این روستا خواست در صورت کوچکترین علایم مسمومیت به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنند تا اقدامات مراقبتی لازم برای آنان انجام شود.

**مشکل آب شرب روستای دریاس مهاباد به صورت جدی بررسی می شود
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: مشکلی که در زمینه آب شرب روستای «دریاس» مهاباد پیش آمده است به صورت جدی مورد بررسی قرار می گیرد و از تکرار آن جلوگیری می شود.
شاهین پاکروح افزود: نظارت های شرکت آب و فاضلاب بر آب شرب به صورت مستمر و لیتر بر ثانیه صورت می گیرد و 2 دهنه چشمه آب روستا که آب آن از کیفیت پایینی برخوردار بوده نیز پلمب شده است.
وی در خصوص تامین آب اهالی این روستا اظهار داشت: آب روستا در کوتاه مدت از چند حلقه چاه که آب آن از کیفیت خوبی برخوردار است تامین شده و در آینده آبرسانی روستایی در قالب پروژه جدید در این شهرستان تعریف می شود.
پاکروح گفت: روستای دریاس یکی از روستاهای بزرگ مهاباد است که در حدود سه هزار نفر جمعیت دارد و آب شرب این روستا در قالب پروژه آبرسانی به 130 روستای مهاباد تامین می شود.
وی بیان کرد: با راه اندازی تصفیه خانه جدید آب شرب شهر مهاباد، تصفیه خانه فعلی این شهر می تواند منبع خوبی برای تامین آب شرب روستاهای این شهرستان باشد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت و کیفیت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: بررسی های انجام شده در مهرماه جاری نیز نشان می دهد که آب شبکه آبرسانی این روستا هیچگونه مشکل بهداشتی نداشته است.
کوشیار اعظم واقفی افزود: منبع آلودگی بر اساس مستندات موجود مربوط به 2 دهنه چشمه سنتی این روستاست که شماری از ساکنان از آب آنها به منظور مصارف شرب استفاده می کرده اند.
وی با اشاره به اینکه پس از این حادثه بلافاصله این 2 چشمه مسدود و پلمب شد، بیان کرد: در مورد علت آلودگی آب این روستا هنوز نمی شود اظهار نظر قطعی کرد اما نشت فاضلاب انسانی به این چشمه ها می تواند منشا این آلودگی قلمداد شود.

**مدارس روستای دریاس مهاباد یک هفته تعطیل شد
رییس اداره آموزش و پرورش مهاباد با اشاره به مسمومیت عده ای از اهالی روستای دریاس این شهرستان طی روزهای اخیر، گفت: مدارس این روستا از روز شنبه تا چهارشنبه تعطیل اعلام شد و دایر شدن دوباره مدارس این روستا مبنی بر تصمیم ستاد بحران شهرستان است.
کامبیز شاوله افزود: تصمیم مبتنی بر تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر با موافقت فرمانداری جهت رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مسموم اتخاذ شد.
وی بیان کرد: دانش آموزان ساکن در «دریاس» که در مدارس خارج از این روستا تحصیل می کنند نیز می توانند در این ایام به مدرسه نروند.
روستای دریاس در 15 کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر جاده مهاباد - ارومیه واقع است که بیش از 2هزار و 500 نفر جمعیت دارد.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.