به گزارش ایرنا محمدمهدی شهریاری روز شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی که با موضوع گذرهای فرهنگی برگزار شد، افزود: ظرفیت های تاریخی و گردشگری کم نظیر این استان باید در قالب های مختلف و مخاطب پسند در اختیار مردم ایران و گردشگران قرار گیرد تا زمینه حضور آنان فراهم شود.
وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم ظرفیت های تاریخی آذربایجان غربی را به گردشگران بشناسانیم، خود این افراد می توانند تبلیغ کننده اصلی این ظرفیت ها باشند.
وی با انتقاد از اینکه برخی شهروندان ارومیه ای به ویژه جوانان، ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی این شهر را نمی شناسند، بیان کرد: توسعه شبکه های مجازی و استفاده از تلفن همراه نیز این امر را تشدید کرده است و باید جلوی این امر با اجرای طرح های گردشگری گرفته شود.
استاندار آذربایجان غربی از جمله مهمترین ظرفیت های این استان را گردشگری دفاع مقدس دانست و ادامه داد: عملیات های قابل توجهی طی دوران دفاع مقدس در این استان انجام شده اما ایثار و جانفشانی های رزمندگان در بین نسل جوان به درستی تبیین نشده است.
وی فیلم های تولیدشده در این بخش را نیز ناکافی و سطحی عنوان کرد و گفت: در بخش نوشتاری نیز توجه کافی به تاریخ نگاری دوران دفاع مقدس نشده است و این روند باید تغییر کند.
وی در خصوص ساخت نماد جنگ چالدران در این شهرستان اعلام آمادگی کرد و افزود: از ظرفیت این واقعه تاریخی می توان برای ساخت موزه گردشگری و جذب توریست بهره برد.
شهریاری بر توجه به شناساندن مکان های بمباران شده شهر ارومیه طی جنگ تحمیلی تاکید کرد و ادامه داد: این مکان ها می تواند تاریخ دفاع مقدس در ارومیه را بیش از پیش به نسل جوان بشناساند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی نیز در این جلسه از شناسایی 21 محل بمباران شده شهر ارومیه طی دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: این مکان ها می تواند به عنوان نمادی از ایثار مردم ارومیه در این دوران به شهروندان و گردشگران معرفی شود.
سرهنگ جلیل وحیدی افزود: علاوه بر آن، پناهگاه های متعددی از دوران دفاع مقدس در شهر ارومیه باقی مانده است که می توان از این ظرفیت نیز به عنوان نمایشگاه های آن دوران بهره برد.
وی با قدردانی از توجه دکتر روحانی و مسوولان استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی به موزه دفاع مقدس در ارومیه بیان کرد: اقدامات خوبی در این موزه صورت گرفته است که می تواند تاریخ جنگ این شهر را به نسل های بعدی منتقل کند.
به گزارش ایرنا، افزون بر یکهزار و 600 میراث فرهنگی ملی و 2 میراث فرهنگی جهانی در آذربایجان غربی وجود دارد و سالانه صدها هزار نفر از آنها بازدید می کنند؛ با این وجود سهم آذربایجان غربی از گردشگری در کشور مطلوب نیست.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.