به گزارش ایرنا، در این آیین مذهبی، زنان و مردان عزادار با ذکر مصیبت های اهل بیت (ع) و مدیحه سرایی بر سر و سینه زده و علم عزای شهادت مظلومانه امام حسین (ع) را به اهتزاز در آورده و آن را با پارچه ها و پرچم های نذری سبز و سیاه آذین بستند.
عزاداران حسینی در روستای تاریخی و مذهبی یولقون آغاج تکاب به رسم سنت دیرینه و برای زنده نگاه داشتن قیام عاشورا هرساله در روز سوم ماه محرم با برافراشتن علم و اجرای مراسم علم بندی با نوای' یا حسین' و 'یا ابالفضل'، شاه حسین گویان به مسجد و تکیه رفته و با عزاداری بر مصائب امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، قربانی ذبح کرده و خوراکی های نذری بین اهالی روستا پخش می کنند.
مداح اهل بیت (ع) و مسوول برگزاری این مراسم در تکاب در خصوص برگزاری آئین سنتی علم بندی به خبرنگار ایرنا گفت: آیین مذهبی و سنتی علم بندی، به اعتقاد مردم منطقه یادآور مهمترین هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا و برافراشتن پرچم اسلام است.
رحمت الله محبوبی افزود: آیین مذهبی علم بندی هر ساله در سومین روز و یا اولین روز از ماه محرم در کنار مساجد، تکیه ها و حسینیه های شهرستان های آذربایجان شرقی از جمله مراغه و عجب شیر و برخی شهر های آذربایجان غربی از جمله میاندوآب و تکاب برگزار می شود.
وی ادامه داد: بر اساس باورهای مردم منطقه، حضرت ابوالفضل العباس (ع) این پرچم را در سومین روز از ماه محرم همزمان با اتراق کاروان حسینی در کربلا برافراشته و عزاداران نیز برای زنده نگاه داشتن قیام حسینی و تحقق عزت، آزادی و سربلندی اسلام، در این روز علم برپا می کنند.
وی اضافه کرد: این علم ها که از لوله های فلزی و چوبی ساخته شده از سوم ماه محرم الحرام با آیین و سنت های خاصی برافراشته شده و تا بیستم ماه صفر همزمان با اربعین شهدای کربلا در اهتزاز است.
وی گفت: بنا بر روایات قدیمی برپایی عزای سرور و سالار شهیدان در روستای یولقون آغاج تکاب از سال 1370 هجری قمری برابر با 1232 هجری شمسی سابقه تاریخی داشته و به همین سبب این روستا از مهمترین روستاهای مذهبی در استان آذربایجان غربی به شمار می رود.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و همزمان با آغاز ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، کوچه ها و خیابان های شهر و روستاها سیاهپوش شده است.
7514/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.