قادر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این همایش منطقه ای در محورهای متدولوژی و سبک فرهنگ نویسی در فرهنگ کردی و فارسی، ویژگی ها و رویکردهای ترجمه در آثار استاد هژار بر اساس شاخص های علمی و ادبی و بکارگیری دیالکت های زبان کردی برگزار می شود.
وی اضافه کرد: از دیگر محورهای این همایش منطقه ای می توان به تحلیل روایت شناسی حاکم بر کتاب 'چیشتی مجیور'، جامعه شناسی ادبیات در آثار وی، واکاوی آثار ادبی استاد هژار با رویکرد های زیبایی شناختی مکتب ادبی موکریان و نقش و جایگاه استاد هژار، برآورد موضوعات فلسفی خیام و ترجمه هژار، تحلیل و بررسی نقش حجره و خانقاه در ساخت اندیشه استاد هژار و تأثیر پذیری آثار ادبی وی از ادبیات فارسی و عربی اشاره کرد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد بیان کرد: پنج استان کردنشین کشور شامل آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، سنندج و لرستان با هدف گسترش فرهنگ و ادبیات کردی و ایرانی در این همایش شرکت می کنند.
قادری یادآور شد: علاقه مندان تا 30 مهرماه فرصت دارند تا مقالات خود را به انجمن دبی مهاباد ارائه دهند؛ همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.h-hejar.blogfa.com مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، عبدالرحمان شرفکندی معروف به هژار، نویسنده، محقق، مترجم و شاعر نامدار کُرد ایرانی در سال 1369 در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان مهاباد به خاک سپرده شد.
این نویسنده و شاعر نامدار در طول سالیانی که به کار نویسندگی و پژوهش پرداخت، آثاری در زمینه های مختلف ادبی، فرهنگی و دینی خلق کرد.
ترجمه قرآن کریم به زبان کردی، ترجمه کتاب قانون شیخ الرییس بوعلی سینا، تهیه فرهنگ کردی فارسی هه نبانه بورینه، دیوان شعر بو کوردستان، چیشتی مجیور (زندگی نامه خودنوشت)، شرح دیوان ملای جزیری به کردی و ترجمه چهاربیتی های حکیم عمر خیام به زبان کردی از دیگر آثار این شاعر نامدار مهابادی است.
وی در سرودن شعر، تحت تاثیر شاعران برجسته کرد نظیر احمد خانی، وفایی، ملای جزیری و قادر کویی بود؛ آرامگاه این نویسنده کرد فقید در مهاباد است.
این همایش از طرف انجمن ادبی مهاباد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان مهاباد و شورای اسلامی و شهرداری مهاباد در تاریخ 23 تا 24 آبان در تالار وحدت این شهرستان برگزار می شود.
3072/9903/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.