استاد عسگر شاهی زاده اردبیلی شامگاه شنبه در حاشیه جشنواره بین المللی شعر ترکی رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسایل روز کشور باید با نگاهی به سیره امام رضا (ع) در اشعار رضوی گنجانده و برای آنها راهکار ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه در 10 دوره این جشنواره شرکت کرده، اضافه کرد: شیوه اجرای این رویداد ادبی قابل استفاده بوده و قشر فراوانی را در ارومیه به شعر آیینی علاقه مند کرده است.
وی با تاکید بر تحلیل شیوه اجرای این جشنواره برای آگاهی از جنبه های مثبت و کاستی ها بیان کرد: خروجی این جشنواره باید بسیار بهتر از این شود و مسایل روز جامعه با شعر رضوی به صورت خلاقانه و به پشتوانه دانش کافی گره بخورد.
استاد شاهی با اشاره به اینکه شخصیت های دینی جلوه های چند وجهی دارند و تنها در یک بعد محدود نیستند، بیان کرد: غلیان احساسات شعرا، مداحان و سخنرانان نباید تنها به یک جنبه امام رضا (ع) گرایش پیدا کند زیرا این محدود شدن به یک بعد امام معصوم «توقف در معرفت» نام دارد.
وی افزود: سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر ترکی رضوی نحوه ارتباط شخصیت های آسمانی با خدا را از رهگذر شعر معرفی می کند تا جوانان با ضرورت ارتباط با پروردگار و معرفت نسبت به دین آشنا شوند.
وی اضافه کرد: شاعران داخلی و خارجی با شرکت در این رویداد مهم شعری اهالی ادب را با نگرش ها و اندیشه های مختلف درباره اشعار رضوی آشنا می کنند.
استاد شاهی با بیان اینکه بیان احساسات برای شعرای منطقه آذربایجان با زبان ترکی آذری آسان تر و حرفه ای تر است، گفت: خلق مجموعه «حیدربابایه سلام شهریار» به فارسی ممکن نبود و این مهم ضرورت سرودن شعرهای فاخر را به زبان مادری نشان می دهد.
به گزارش ایرنا استاد عسگر شاهی زاده اردبیلی در سال 1325 در اردبیل به دنیا آمد و با تخلص «شاهی» در موضوعات عاشورایی و آیینی به خلق شعر پرداخته است؛ همنشینی با تاج الشعرا یحیوی و خاندان مؤذن‌زاده اردبیلی از دلایل موثر توجه جدی وی به شعر عرفانی و مرثیه سرایی برای اهل بیت عصمت بوده است.
شرحی بر آثار ملا محمد فضولی با عنوان «مشق جنون» شرحی بر اشعار حافظ با نام «تا قاف اندیشه» در چهار جلد و همچنین کتاب های نظم و نثر «نظم پریشان»، «دیوان غزلیات و قصاید فارسی»، «کولون باغیشلایئله» و «مجموعه غزلیات و قصاید ترکی»، «دولت بیدار»، «صدای آفتاب»، «شرح بی نهایت» و «یک حرف از هزاران» از جمله آثار این شاعر برجسته است.
سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر ترکی رضوی شامگاه دیروز /دهم شهریور/ با شرکت شاعرانی از 17 استان و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق در ارومیه برگزار شد؛ 384 اثر به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری ارسال شده بود که 364 اثر از داخل کشور و 20 اثر نیز متعلق به کشورهای خارجی بود.
تاکنون 2 جلد کتاب از دوره های قبلی جشنواره با عنوان 'گونش ضیافتی/مهمانی خورشید' منتشر شده است و خروجی این دوره نیز تا یک سال آینده منتشر می شود.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.