به گزارش ایرنا، برگزاری رویداد علمی کنگره بین المللی زیست شناسی زمینه ساز معرفی جنبه های مخلف این علم پویا و زنده و بهره گیری از پژوهش های علمی آن برای مرتفع ساخت مشکلات و معضلات زیست محیطی است.
حضور محققان و دانشمندان و اساتید رشته های مختلف علم زیست شناسی به بهانه کنگره بین المللی زیست شناسی، محلی برای تبادل ایده ها، افکار و راهکارهایی است که می تواند راهگشای بسیاری مشکلات زیستی باشد.
مدیرکل پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه این کنگره در سالن عبدالقادر مراغی با تاکید بر لزوم توجه به امر پژوهش در کشور گفت: بستر لازم برای بهره گیری از پژوهش های علمی و تحقیقاتی در جامعه فراهم شود.
شریفی افزود: جای خالی صنعتگران و تولید کنندگان برای استفاده از ایده ها و پژوهش های کاربردی در کنگره و همایش های علمی به چشم می خورد.
وی ادامه داد: در این راستا باید با وجود محدودیت های بودجه ای، توجه ویژه ای به مشارکت های بخش های مختلف در زمینه های علم و فناوری شود.
وی با تاکید بر لزوم توسعه بخش زیست فناوری ها در کشور اضافه کرد: باوجود اقدامات مناسب، ایجاد فضای مناسب و مستعد برای کسب و کار مبتنی بر پژوهش ها در این حوزه امری حیاتی و ضروری است.
وی افزود: باید در علوم زیستی به مسائل مختلفی از جمله آلودگی های آب و خاک و حفظ ذخائیر ژنتیکی کشور توجه بیشتری شود.
رئیس انجمن زیست شناسی ایران نیز گفت: برگزاری کنگره زیست شناسی با ارائه بیش از یک هزار مقاله علمی به آن، فرصت مناسبی برای بررسی و به اشتراک گذاشته شدن پژوهش ها و تحقیقات کاربردی در این حوزه است.
محمد نبیونی افزود: برگزاری این کنگره ها زمینه ساز بررسی عمیق مشکلات منطقه ای به ویژه در حوزه زیستی از جمله منطقه آذربایجان به صورت علمی و کاربردی است.
وی با اشاره به برگزاری کنگره زیست شناسی در مراغه اضافه کرد: تصویب و امضای سندجامع زیستی کشور توسط انجمن زیست شناسی، بررسی مشکلات کتب و دروس زیست شناسی و نیز برگزاری کارگاه ها و پنل های مختلف علمی از بخش های این کنگره بین المللی است.
عضو خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز با اشاره به وجود‌ نکات برجسته علمی در آیات قرآن کریم گفت: در برخی از سوره های این کتاب الهی بر وجود زوجیت بین گیاهان، درختان و موجودات زنده اشاره شده است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی افزود: وجود نظام الهی در جهان هستی، زمینه ساز تعادل و تکامل موجودات بوده و اگر این نظم وجود نداشت، زمین و آسمان در کار نبود.
وی ادامه داد: علوم و دانشی که انسان را به خداوند برساند در حقیقت دانش و علم واقعی بوده و برای بشریت مفید و سودمند خواهد بود.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشورمان برای رفع مشکلات موجود، نیازمند توسعه و توجه و بهره گیری از پژوهش های علمی و تحقیقاتی است.
علی جلیلی افزود: باید از ظرفیت های نظام آموزشی و دانشگاهی استفاده و با تقویت هرم هیئت های علمی و پژوهشی در راستای رفع مشکلات و بحران های کشور از جمله آلاینده ها و مسائل زیستی محیطی بهره گرفت.
وی اضافه کرد: مشکلات موجود امروز، به دلیل دوری مسئولان و متولیان امر از دانشگاه ها و پژوهشگران توانمند کشورمان بوده است.
فرماندار مراغه در این آیین با اشاره به جایگاه و پیشینه علمی این شهرستان گفت: این شهر تاریخی دربردارنده گنجینه های ارزشمندی در زمینه های مختلف طبیعی، فسیلی، کشاورزی و زیستی است.
حمید شکری افزود: این ذخائر و ظرفیت های علمی، پایه ای برای تحرکات بزرگ علمی در بخش های مختلف پژوهشی در طول سالیان گذشته بوه است.
رئیس دانشگاه مراغه با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی این دانشگاه گفت: دانشگاه مراغه به همت دانشگاهیان و اساتید توانسته در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته و از رتبه 41 به رتبه 30 کشوری در بین دانشگاه های کشور ارتقا یابد.
محمدعلی لطف اللهی افزود: برگزاری کنگره زیست شناسی به میزبانی این دانشگا فرصت مناسبی برای بهره مندی از علوم زیستی در بخش های مختلف علمی و کاربردی است.
دبیر اجرایی این کنگره نیز گفت: از بین یک هزار و 150 مقاله ارسالی به دبیرخانه این کنگره، 87 مقاله به صورت سخنرانی، 749 مقاله به صورت پوستر و 17 سخنرانی نیز از سوی صاحب نظران این رشته ارائه خواهد شد.
صالح شهابی وند افزود:برگزاری پنل های تخصصی از جمله در زمینه دریاچه ارومیه و دیرینه شناسی فسیل های مهره داران از جمله بخش های این کنگره ملی و بین المللی است.
به گزارش ایرنا، بیستمین کنگره ملی و هشتمین کنگره بین المللی زیست شناسی از 31 مرداد تا دوم شهریور امسال به میزبانی دانشگاه مراغه برگزار می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.