حسن عباس نژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، از وجود 51 بیمارستان خصوصی و دولتی در آذربایجان شرقی خبر داد که از این تعداد 29 بیمارستان در کلان شهر تبریز قرار دارند.
وی، مجموع مطب ها، آزمایشگاه و سایر مراکز پزشکی تبریز را پنج هزار و 71 واحد اعلام کرد که از این تعداد 750 واحد دارای قرارداد با مراکز بی خطرسازی پسماند بخش خصوصی بوده و الزام ساماندهی بقیه مراکز تا آخر شهریور ماه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده است.
عباس نژاد یادآور شد: لازم است کلیه مطب های خصوصی، کلینیک ها و مراکز درمانی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مدیریت پسماندهای تولیدی خود اقدام کنند.
وی، میزان تولید زباله های بیمارستانی در شهر تبریز را شامل یکهزار و 700 کیلوگرم عفونی، هشت هزار و 345 کیلوگرم تیز و برنده، 13 هزار و 360 کیلوگرم زباله خشبی خانگی اعلام کرد.
عباس نژاد گفت: با هماهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی و دادستانی مرکز استان پیگیری های لازم در راستای ارتقا و به روز رسانی سیستم های بی خطرسازی زباله های عفونی و شیمیایی بیمارستان ها در دستور کار قرار دارد و برای کنترل راندمان شیوه های مورد عمل سیستم های بی خطرسازی بیمارستان ها توسط آزمایشگاه این اداره کل نمونه برداری دوره ای انجام می گیرد.
وی ادامه داد: کلیه مراکز بیمارستانی ملزم به ارایه گزارش ماهانه نتایج نمونه برداری توسط آزمایشگاه های معتمد حفاظت محیط زیست هستند و در صورت عدم ارائه خود اظهاری مطابق قوانین برخورد به عمل خواهد آمد.
معاون پایش و نظارت مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه نحوه مدیریت پسماندهای شیمیایی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز مورد رصد و پایش قرار می گیرد، گفت: لازم است بر اساس قانون مدیریت پسماند نسبت به امحا و بی خطر سازی زباله های شیمیایی نیز اقدام شود.
عباس نژاد اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی تنها مرکز امحاء پسماندهای شیمیایی در استان قزوین، مدیریت این گونه پسماندها در سطح کشور با چالش مواجه شده و ضرورت دارد بر اساس آخرین دستورالعمل ها به صورت ایزوله نگهداری و نسبت به امحا و بی خطر سازی آن با نظارت این اداره کل اقدام فوری شود.
وی افزود: طی سه ماهه اول امسال کلیه مراکز بیمارستانی شهر تبریز مورد پایش قرار گرفته و در این خصوص به پنج واحد بیمارستانی اخطاریه صادر و با پیگیری های انجام شده در سه بیمارستان منجر به اصلاح وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی شده است.
عباس نژاد افزود: در سه ماهه دوم نیز پایش و بازدید سرزده توسط کارشناسان این اداره کل و دستگاه های نظارتی و دادگستری استان از بیمارستان های استان در حال انجام بوده و تاکنون 3 واحد بیمارستانی اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماندهای عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی دریافت کرده اند.
وی تاکید کرد: در صورت عدم اصلاح مدیریت پسماندهای عفونی، بیمارستان های متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و سایر اقدامات قانونی نیز به انجام می رسد.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.