استاد بازنشسته اختر فیزیک دانشگاه تبریز تاکید کرد: تجهیزات رصد خانه «خواجه نصیر» دانشگاه تبریز، جوابگوی علم کنونی نیستند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر علی عجب شیری‌زاده در حاشیه‎ی رصد پدیده‎ی ماه گرفتگی پنجم مرداد ماه در رصد خانه‌ی «خواجه نصیرالدین طوسی» دانشگاه تبریز در دامنه‎ی کوه سهند، با بیان این مطلب اظهار کرد: در ابتدای تاسیس این رصد خانه، سازمان جغرافیای کشور، مسئولیت خرید تلسکوپ و تجهیزات از انگلستان برای رصد خانه را بر عهده گرفت، اما چندی بعد با روی دادن انقلاب فرهنگی در دانشگاه‎های کشور، تجهیزات در حمل و نقل دانشگاه ماند و یک و نیم سال بعد، به دستور رییس دانشگاه تبریز، من و چند تن از همکارانم، اقدام به نصب تلسکوپ‎ها کردیم. در آن زمان، حتی یک تریلی هم حاضر نبود به اینجا بیاد، چرا که راهی برای رفتن به رصد خانه نبود.
وی اضافه کرد: پس از انقلاب فرهنگی و طی تصمیمی در تهران، دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه مادر در رشته‎ی نجوم و زیرشاخه‎های آن انتخاب شد و سایر دانشگاه‎ها روی این دانشگاه متمرکز بودند، اما الان عمر دستگاه‎ها و تجهیزات این رصد خانه به 50 سال می‎رسد و با همه‎ی تلاش‎هایی در طول سالیان مختلف برای سرپا نگه داشتن رصد خانه کرده‎ایم، تجهیزات نیاز به نوسازی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت نوسازی تجهیزان این رصد خانه، جوانان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که علاقه‎مند به کارهای پژوهشی و رصد هستند، از این امکانات بهره‎مند خواهند شد.
گفتنی است، گروهی از ستاره‎شناسان فرانسوی و منجمان ایرانی، در حال رصد طولانی‎ترین ماه گرفتگی قرن 21 در رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز بوده و در حاشیه‎ی این رصد، استاندار آذربایجان شرقی و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز نیز از این رصدخانه بازدید به عمل آوردند.
 رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز یکی از برزگ‎ترین و قدیمی‎‎ترین رصدخانه‎های کشور بوده که در 40 کیلومتری تبریز در دامنه‎ی کوه سهند واقع شده است. 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.