معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: کمیته میراث جهانی یونسکو در پی تلاش‌های هیئت نمایندگی کشورمان و ارائه توجیه‌های علمی، از رأی قبلی خود دایر بر رد ثبت ارسباران در فهرست میراث جهانی منصرف شد.

به گزارش ایسنا، در چهل و دومین اجلاس جهانی یونسکو که در منامه بحرین برگزار شد، پرونده‌ی میراث طبیعی ایران، به عنوان تنها سهمیه‌ی پرونده‌ای ایران در میراث طبیعی از بین رفت و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که نقش مشاور یونسکو را در مورد پرونده‌های ثبت جهانی محوطه‌های طبیعی بر عهده دارد، در گزارش خود اعلام کرد که بررسی‌های دقیقی از محوطه‌ "منطقه حفاظت شده ارسباران" انجام داده است و با توجه به این که این محوطه ویژگی‌های لازم برای ثبت بر اساس معیار شماره ۱۰ را دارا نیست پیشنهاد این نهاد "رد ثبت جهانی" این محوطه است. (IUCN) همچنین اعلام کرد بازبینی بیشتری درباره این پرونده مورد نیاز است تا بتوان به ارزش‌های واقعی آن پی برد و از ایران خواست اطلاعات جامع‌تری در این باره ارائه دهد.

در نتیجه این پرونده را "دیفر" اعلام کردند تا دو سال دیگر باز هم در یونسکو بررسی شود، این در حالی است که اگر پرونده‌ی ارسباران "ریفر" شده بود، باز هم امکان بررسی پرونده در اجلاس سال آینده وجود داشت و سهمیه‌ی امسال ایران در میراث طبیعی از بین نمی‌رفت.

اما اکنون طبق آن‌چه که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، اعلام کرده است، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - که اکنون در مقر برگزاری اجلاس حضور دارد، اعلام کرده است، «کمیته میراث جهانی یونسکو در پی تلاش‌های هیئت نمایندگی کشورمان و ارائه توجیه‌های علمی از رأی قبلی خود دایر بر رد ثبت ارسباران در فهرست میراث جهانی منصرف شد. با این رأی ایران می‌تواند پس از رفع مشکلات از جمله ضرورت جابه‌جایی زمین‌های کشاورزی موجود در منطقه، نسبت به ارائه پرونده و ثبت اثر اقدام کند.»

به گفته او، براساس تصمیم ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این پرونده رد (Non inscription) اعلام شده بود که با رایزنی‌های انجام‌شده با IUCN و همچنین اعضای کمیته در دفاع از ارزش‌های پرونده امکان ثبت این اثر پس از رفع مشکلات عنوان‌شده در ارزیابی کارشناسان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد.

البته در این صحبت‌ها مشخص نشده است که ایران تا چه زمانی برای برطرف کردن مشکلات پرونده فرصت دارد و در صورتی که آن تا زمانِ مشخص، مشکلات برطرف شوند، آیا سهمیه‌ی طبیعی ایران برای امسال از بین می‌رود یا خیر؟

چون براساس آن چه که اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو با اتفاق نظر رأی بر "دیفر" شدن پرونده ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران دادند، اگر این شرایط برای پرونده‌ی ارسباران ایران ادامه داشته باشد، سهمیه‌ی امسال ایران از بین می‌رود یک سهمیه‌ی دیگر باید برای این پرونده در نظر گرفته شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.